Prøvekjørt Nissan Pulsar
Tar pulsen på Pulsar
Verken utseendet eller kjøreopplevelsen gir oss veldig høy puls. Nissan Pulsar er rett og slett en praktisk hverdagsbil med en pris som slår mange av konkurrentene. Det største hinderet for suksess er en annen Nissan-modell.
PULSAR BYGGES på den samme plattformen som Nissan Qashqai og er 4,39 meter lang – 13 centimeter lenger enn VW Golf. Dermed er den en av de største bilen i denne klassen. Plassen i baksetet er god for voksne og bagasjerommet svært stort til denne klassen å være.
Vår bil har en 1,5 liters diesel på 110 hester, som føles sterk takket være et høyt dreiemoment. Samtidig oppgir fabrikken et forbruk på bare 0,36 liter på mila på blandet kjøring. Om du klarer dette i virkeligheten er en annen sak. Den billigste utgaven av Pulsar har en 1,2 liters bensinmotor på 110 hester. Den er energisk i bykjøring, men ikke like sprek på landeveien. Ferdig registrert koster den 226 500 kroner. Det er rundt 40 000 kroner mindre enn en Golf med tilsvarende motor.
På landeveien er Pulsar lettkjørt, komfortabel og stillegående, men gir ikke den samme kjøregleden som VW Golf….eller Skoda Octavia for den saks skyld. Legger du10 000 krone ekstra på bordet, får du automatgir. Det øker komforten ytterligere. Bilen har radarstyrt nødbrems for fotgjengere og et kamerasystem som gjør at du får et bilde av alt som skjer rundt bilen på skjermen på dashborder. Nyttig utstyr som gir sikker bykjøring. Interiøret er oversiktlig, men har et noe billigere preg enn Qashqai.
Og det største hinderet for Pulsar-suksess er nettopp at norske bilkjøperne har forelsket seg i storebror Qashqai. Den er ikke så mye dyrere og har den høye sittestillingen og enkle innstigningen som mange vil ha i dag. Qashqai-suksessen var den fremste årsaken til at Nissan la ned produksjonen av Pulsar-forgjengeren Almera for noen år siden.
DATA
Pris: 238 000,- + inkl. reg. kost. Motor: Diesel 1,5 lit. turbo, 115 hk, 260 NM, 11,5 sek 0–100 km/t. Lengde: 4,39 m