HVA SAMLES INN? Slik svarer de største bilimportørene om datafangsten.

DOKUMENTAR: «CONNECTED CARS»

Slik svarer bilimportørene

Hva slags data samles inn? Og hvem eier den?

Publisert

Vi har spurt de norske importørene til fem av de største bilprodusentene om sentrale problemstillinger ved den nye teknologien.

For alle de fem – Volvo, BMW, Volkswagen, Toyota og Mercedes-Benz – kan sjåførene reservere seg mot å kobles opp.

Slik svarer importørene på spørsmålene, merke for merke:

 

Volvo

  Hvilke data samles inn? Data om bilens tilstand. Dersom kjørejournal er aktivert av kunden, lagres kjøredata i 100 dager. Hva brukes disse til? Brukes til tjenesten Volvo on Call, der kunden via en app har tilgang til bilen. Dette inkluderer nødmelding- og veihjelpstjeneste. Hvem eier dataene? Volvo er tydelig på at dette er personopplysninger kunden selv eier. Kan man reservere seg mot å være oppkoblet? Ja, dette er kundens eget valg.

Hvor mange bilkjøpere velger å være oppkoblet?

Ca. 90 % av de norske kundene. Hva går kunden glipp av ved å reservere seg? De oppkoblede komfort- og sikkerhetstjenestene Volvo tilbyr. Deles data med tredjepartsleverandører? Nei, med mindre kunden samtykker til dette.

BMW

  Hvilke data samles inn? Data om bilens tilstand, identifikasjon og posisjon. Hva brukes disse til? BMWs Connected-Drive-tjenester, samt Remote App der kunden får tilgang til bilen og enkelte funksjoner. Hvem eier dataene? Ikke svart. Kan man reservere seg mot å være oppkoblet? Ja, men da fjernes simkortet, og muligheten for nødanrop (eCall).

Hvor mange bilkjøpere velger å være oppkoblet?

Dette har BMW Norge ingen statistikk på. Hva går kunden glipp av ved å reservere seg? Tjenestene i BMWs ConnectedDrive-system og muligheten for nødanrop. Deles data med tredjepartsleverandører? BMW følger europeiske datalover. Data som sendes fra bilen kan ikke ledes tilbake til kunde.

Volkswagen

  Hvilke data samles inn? Kilometerstand, batteri-/ladestatus, status klimaanlegg, siste parkeringsposisjon, dører og vinduer, kjøredata, data vedr. periodisk vedlikehold, kundedata. Hva brukes disse til? Brukes til tjenesten Car-Net. Inneholder undertjenestene Guide & inform, App Connect og e-Remote. Hvem eier dataene? Ved kjøp tillater kunden at data kan hentes inn. Ergo, fabrikken eier dataene. Kan man reservere seg mot å være oppkoblet? Ja. Men eCall vil fortsatt fungere. GSM-modulen kan også deaktiveres.

Hvor mange bilkjøpere velger å være oppkoblet?

Harald A. Møller er ikke kjent med at mange velger ikke å være oppkoblet. Hva går kunden glipp av ved å reservere seg? Går glipp av tjenesten Car-Net, men nødanropet eCall vil fortsatt fungere. Deles data med tredjepartsleverandører? Avtalen er mellom fabrikken og kunden. Kunden må oppgi en kode for å gi samtykke.

Toyota

  Hvilke data samles inn? Toyotas biler ikke «connected» per i dag. Men det jobbes med et prøveprosjekt i Japan. Hva brukes disse til? Bilens hjerne (ECU) samler inn data som kan hentes ut fysisk ved behov. Hvem eier dataene? Toyota er tydelig på at kunden eier dataene. Kan man reservere seg mot å være oppkoblet? Per nå ikke noe tema.

Hvor mange bilkjøpere velger å være oppkoblet?

Per nå ikke noe tema. Hva går kunden glipp av ved å reservere seg? Per nå ikke noe tema. Deles data med tredjepartsleverandører? Data deles ikke videre.

Mercedes-Benz

  Hvilke data samles inn? Bildata, kjøredata og posisjon. Avhenger av tjenesten kunden ønsker og godkjenner. Hva brukes disse til? Mercedes-Me Connect, som bl.a inneholder fjernstyring, fjerndiagnostikk, trafikkinformasjon, bilens lokasjon, veihjelp m.m. Hvem eier dataene? Mercedes sier eieren Daimler. Dataene slettes regelmessig. Kunden kan slette via Me-appen. All historikk slettes hvis kontoen avsluttes. Kan man reservere seg mot å være oppkoblet? Ja, mot Mercedes-Me Connect, men ikke mot SOS-tjenesten.

Hvor mange bilkjøpere velger å være oppkoblet?

Ca. 80 % (i praksis alt privatsalg). Hva går kunden glipp av ved å reservere seg? Går kun glipp av Mercedes-Me Connect-tjenestene. Deles data med tredjepartsleverandører? Daimler utleverer ikke slike data med mindre en rettslig kjennelse ligger til grunn.