Skal tidoble ladekapasiteten:
Bruker Norge som laboratorium
Norge er verdens prøvekanin for morgendagens biltransport. Det gjelder ikke minst for energi og drivstoff til kjøretøyene. – Vi kaller Norge for vårt lille laboratorium, sier Hans-Olav Høidahl, som er Skandinavia-sjef og sitter i toppledelsen i drivstoffselskapet Circle K.
– Det kommer til å ta lang tid før elbilene vil ha betydelig innvirkning på vårt globale salg, men vår tilstedeværelse i Norge gir oss en fantastisk mulighet når vi nå ser at elbilene kommer for fullt, sier Høidahl.
Elektrisitet, bensin, diesel, biodrivstoff, og kanskje også hydrogen.
Les også: Hybrid, plug-in eller batteri – hva lønner seg?
Korridorer
Selskapet skal tidoble ladekapasiteten i sitt norske stasjonsnettverk innen 2020.
Utbyggingen skjer på to hovedområder:
-
Korridornettverk for langdistanse, med store stasjonsanlegg langs hovedveiene, det første er mellom Oslo og Stavanger. I høst åpner det første, store anlegget i denne kategorien, Kjerlingland ved Lillesand, der det etter hvert blir 50 ladepunkter av ulikt format – fra både Ionity, Tesla, Grønn Kontakt og Circle K selv. Disse anleggene vil utvikles for å takle store svingninger i etterspørsel og levering.
-
Region- og lokaltrafikk-nettet vil likne mer det vi ser av ladestasjoner i dag, med en vesentlig jevnere trafikkflyt enn det som venter på de nye storstasjonene.
I dag kan det hurtiglades om lag 1500 elbiler samtidig i Norge, men i følge anslag vil det være behov for over 10.000 hurtigladere i 2025.
Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»
Verdens største
– Mangelen på hurtigladere langs hovedveiene er en av de største utfordringene i dagens bilde. Anlegget på Kjerlingland blir en av verdens største ladehuber, sier Håkon Stiksrud, ansvarlig for E-mobility i Circle K Europa.
Circle K og det europeiske hurtigladenettverket Ionity skal samarbeide om ladepunkter på 18 ulike steder i Norge i løpet av 2019.