ØKER DRAMATISK: Både forbruk og utslipp av NOx øker dramatisk sammenliknet med EU-testene, når bilene kjøres under vinterforhold i Norge. Foto: Matti Pentikainen

DIESELFORBUDET I OSLO

Så mye NOx slipper bilene virkelig ut

Motor har testet 17 av de nye bilmodellene under skikkelige vinterforhold: Flere av testbilene overskrider EU-grensene på utslipp.

Publisert

I Norge har vi forhold som skiller seg betydelig fra det bilprodusentene tester sine biler under. For å finne ut hvor ut hvor mye nye biler virkelig bruker og hvor mye skadelige stoffer de virkelig slipper ut, har Motor testet 17 nyere biler under skikkelige vinterforhold. Det er ingen tvil om at dieselbilene er de store synderne og flere av Motors testbiler overskrider de grensene EU har satt.

Drivstofforbruket øker dramatisk sammenliknet med de tallene fabrikkene skryter av i sine salgsbrosjyrer. For flere av bilene kan det dreie seg om en dobling av forbruket når vi tester i minus sju grader. Testene er kjørt etter den såkalte EU-syklusen som også ligger til grunn for tallene produsentene oppgir.

Men også NOx-utslippet til flere biler er langt høyere enn det produsentene oppgir. EU-kravet er utslipp på under 0,06 g/km for bensin og 0,08 g/km for dieselbiler. For kald motor er det ingen krav, og det er her vi finner det klart største utslippet. Fortsatt er bensinbilene de beste, mens bilene med dieselmotor er de store synderne. De aller høyeste NOx-utslippene var det VW Passat som hadde.

Både forbruk og utslipp er målt i -7 grader hos VTT Technical Research Center i Finland. EU-testen skjer i rundt 23 varmegrader. Målingene starter med en kaldstart og deretter en fire kilometer lang bysyklus som tilsvarer EUs testsyklus. Testen fortsetter deretter med en tilsvarende syklus etter at motoren er varm.

Den store vintertesten kjører Motor i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, som har gjort tilsvarende tester i 25 år.

Disse bilene var med på testen:

BMW 218i Active Tourer, Citroën C4 Cactus 110, Ford Mondeo 2,0 TDCi, Hyundai i10 1,0, Jeep Renegade 1,4, Kia Soul 1,6, Mercedes-Benz C 220 BlueTec, Mini Cooper, Mitsubishi Space Star 1,2 , Nissan Qashqai 1,2 DIG-T, Opel Corsa 1,0 T EcoFLEX, Peugeot 108 VTI 68, Renault Twingo, Škoda Fabia 1,2 TSI, Smart Fortwo, Toyota Aygo 1,0, Volkswagen Passat 2,0 TDI