STØRRE: Nye VW Tiguan er større og stiligere, men det er mye mer som vil gjøre den til en suksess. Foto: Rune Korsvoll

Vi har kjørt

Ny VW Tiguan er dømt til suksess

Nye VW Tiguan er dømt til suksess i Norge. Ikke bare fordi den er blitt større og mer komfortabel enn forgjengeren. Mest fordi den er en kompakt SUV – en biltype som er blitt enormt populær. Dernest fordi den kommer som ladbar hybrid til høsten.

Publisert

Tiguan er første bil ut på VWs nye MQB- plattform, og er den første i en rekke nye SUV-er fra VW. Den er seks centimeter lenger, er 50 kilo lettere og har lengre akselavstand enn dagens modell. Det gir god beinplass for tre voksne bak. I tillegg er bagasjerommet blitt større. Det vil si 520 liter, eller 615 liter dersom du skyver baksetene så langt fram som mulig.

Les også: Slik sparer du 30.000 i bilregnskapet

Rimeligste utgaver er en 115 hesters turbodiesel og en 125 hesters bensin-utgave – begge med forhjulstrekk og manuelt gir. Bilene er godt utstyr i utgangspunktet, med  sikkerhetsutstyret som multikollisjonsbrems, nødbrems i by, regnsensor for vinduspusserne og  radarbasert precrash-system. Mitt råd er at du koster på deg en Businessline utstyrspakke til rundt 15.000 kroner. Den inneholder viktig utstyr som adaptiv fartsholder som regulerer avstanden til bilen foran, full-LED frontlys og dynamisk lysassistent som ”blokkerer ut” møtende biler mens du fortsatt kjører på fjernlys, Park Pilot parkeringssensorer foran og bak, sidekollisjonsputer bak, multifunksjonsratt og komfortseter.

Les også: Disse kan bli Årets Bil i Europa

Vi har kjørt en 150 hesters diesel med dette utstyret, pluss automatgir og firehjulstrekk, med en prislapp på rundt 450.000 kroner. Firehjulstrekk har vi lite bruk for på sommerføre, hvis du ikke skal trekke tunge lass. På vinterføre er det nyttig på dårlige veier, men mange velger bare forhjulstrekk. Bakkeklaringen og den høye, oversiktlige førerplassen er den samme. Tiguan er svært behagelig på veien. Akselerasjonen er god og det innvendige støynivået lavt. Den er stabil på veien og relativt fast i understellet. DSG-girkassen gir raske og presise girskift. Utgaven med justerbare støtdempere har vi ikke kjørt, men der kan du bedre tilpasse oppsettet etter ditt eget behov for komfort og sportslighet.

Les også: Nå skal alle ha ladbare hybrider

Til slutt kommer rosinen i pølsa: En GTE-utgave med ladbart hybriddrivverk og elektrisk rekkevidde på 40-50 kilometer, skal, etter det VW tidligere har uttalt, kommer til høsten. Denne bilen får over 200 hester under panseret og en avgiftsrabatt som vil gjøre prisen svært konkurransedyktig. Nøyaktig hva den vil koste er fortsatt ikke bestemt. Tiguans størst konkurrent – Toyota Rav 4 hybrid – har et drivverk som yter 197 hester og koster 354.000 kroner.

DATA

Pris: Testbil kr 450.000,- + reg. kostnader (Businessline, 4WD og automat). Billigste fra kr 308.000,- (125 hk bensin). Motor: 150 hk diesel + dobbeltkløtsj automat, 0,56 l/mil – 147 gr. CO2 blandet. Lengde: 4,49 m