SKILLER SEG UT. DS5 har en design som skiller seg fra mengden. Det gjelder også innvendig. Foto: Rune Korsvoll

Prøvekjørt DS5 2015

Citröen DS5 - lett å forelske seg i

Det er ikke mange biler til under 400 000 kroner som vekker like mye følelser som DS 5. Den har en design som er lett å forelske seg i og super langtur-komfort.

Publisert

Har du ikke ført om DS 5? Hvis jeg sier Citroen DS 5 så kanskje noen flere vet hva det er. Ledelsen i det franske bilkonsernet PSA (Peugeot og Citroen) har nemlig bestemt å skille ut DS, som tidligere var en del av Citroen,  som et eget merke. Det skal være konsernets spydspiss når det gjelder design og teknologi.

Foreløpig har det ikke skjedd så mye med bilene, bortsett fra at alle Citroen-merkene er byttet ut og at utstyrsnivået er hevet. DS 5 har allerede et design som skiller den fra mengden og som får lange blikk fra forbipasserende.

Det er ikke vanlig jeg får litt høyere puls før prøvekjøringen av en bil med en prislapp so starter rett over 300 000 kroner tar til. Men slik er det altså med DS5. Det er ikke bare utvendig designet er spennende. Førerplassen minner mer om en cockpit i et jagerfly enn førerplassen i en bil. Det betyr imidlertid at du er avhengig av å bruke litt tid for å gjøre deg kjent med alle knapper og brytere. Sikten ut er også relativt dårlig, spesielt under rygging. Men et godt ryggekamera og en stor skjerm på dashbordet hjelper.

Plassen i baksetet passer for to voksne, men takhøyden kan bli i laveste laget for lange personer. Bagasjerommet på 468 liter er helt greit.

Vår bil koster i overkant av 400 000 kroner, men da har den en bra utstyrspakke med blant annet automatgir, fartsholder med fartsbegrenser, navigasjon, delskinn seter og regnsensor for vinduspusserne. Motoren er en 165 hesters bensin, som passer bra til bilen og bidrar til følelsen av komfort. De rimeligste utgavene av DS5 har en 120 diesel under panseret. Den skryter av et forbruk på rundt 0,4 liter på mila. Fjæringen er myk på tradisjonelt fransk vis. Det betyr god langturskomfort, men litt mindre presise egenskaper hvis du kjører fort på svingete landeveier. Bilen mangler imidlertid en del sikkerhetsutstyr som i dag er vanlig, som automatisk nødbrems, filskiftvarsler og fotgjenger-gjenkjenning.

Det er lett å tilgi bilens svakere sider, når utseendet gjør at du gleder deg til å sette deg inn i bilen og kjøre.

DATA

Pris: Fra ca kr 303 000 ,- + reg.kostnader (120 hk). Testbil 403 000,- (Style). Motor: Bensin 165 hk + automatgir, 0,59 l/mil  blandet. Lengde: 4,50 m. Bagasje: 468 lit.