MÅ KJØPE NYTT UTSTYR
Overgangen til DAB koster bileierne 15,7 milliarder
Når FM-nettet nå slukkes og erstattes av DAB+, må norske bilister ut med over 15 milliarder kroner i nytt radio-utstyr. Det viser beregninger som motor.no har gjort.
I Norge finnes det i dag rundt 2,6 millioner personbiler og nesten 500.000 varebiler på veien, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Samtidig viser en rapport fra Digitalradio Norge at sju av ti ikke har radio i bilen som kan ta imot DAB+. Det betyr at det enten må byttes radio eller monteres DAB-adaptere i 2,1 millioner biler i Norge.
NAF har tidligere beregnet gjennomsnittsprisen for en slik oppgradering til 7.500 kroner. Å montere en adapter er det rimeligste alternativet med en kostnad fra noen hundre kroner hvis du gjør det selv, til to-tre tusen med profesjonell montering. Dyrest er det for bileiere som har en integrert radio/navigasjonsenhet som må byttes. Her kan det være snakk om kostnader på 15.000 kroner.
Ls testen: Dette er de beste DAB-adapterne
Ganger vi opp 2,1 millioner biler med 7.500 kroner, får vi en total kostnad for bilistene på 15,7 milliarder kroner.
– Høy pris
– Dette er en høy kostnad for å få radio i bilen. Vi er svært lite glad for at denne kostnaden veltes over på forbrukerne, sier seniorrådgiver Janne Pedersen i NAF Forbruker.
– Vår erfaring er også at du ikke får et godt resultat med de aller billigste adapter-løsningene. Du bør velge et alternativ med antenne som er jordet til karosseriet, og dette koster litt mer enn de billigste løsningene. Mange vil også trenge hjelp til å jorde antennen, og dette blir en ekstra utgift. Det betyr at du kanskje må betale 2-3000 kroner for en god adapter-løsning. Og da har du en løsning der ledningene henger løst i bilen. I tillegg skal du kanskje ha ny radio hjemme, på hytta og i båten, og da blir totalkostnaden enda høyere.
Les også: Alt du må vite om DAB i Norge
– Vi tok saken opp med Kulturdepartementet i fjor og pekte på at vi ikke mener det finnes rimelige løsninger for omlegging til DAB+ i bilen som også fungerer godt teknisk. Dette var nemlig et av vilkårene for slukking av FM-nettet. I siste debatt om DAB i Stortinget i desember i fjor, ble det uansett besluttet at innføring av DAB+ skal fortsette og at FM-båndet skal stenges. Vi ser ikke for oss at dette er en prosess som kan snu nå, sier Pedersen og legger til:
– Det betyr at bileierne må innstille seg på å kjøpe seg en DAB+-løsning hvis de fortsatt skal ha radio i bilen. Det finnes alternativer for de som har god mobildekning på strekningene de kjører mye. Der kan radio via mobilen være en løsning. Det er kanskje verdt å sjekke ut dette alternativet før du kjøper nytt anlegg i bilen.