![– Bilen så nesten "strøken" ut, men hadde store rustskader i bærende konstruksjoner og var etter mitt skjønn livsfarlig å kjøre med, konkluderte NAF-tekniker Marius Holtzschwartz Foto: Marius Holtzschwartz](https://image.motor.no/124326.webp?imageId=124326&width=960&height=540&format=jpg)
NAF-TEST STOPPET TABBEKJØP
Denne bilen så strøken ut, men se hva testen avslørte…
Denne bilen – en Jeep Grand Compass 2007-modell – så nesten strøken ut da den rullet inn på NAF-senteret i Lillestrøm. Mikael Mårvik Derås sto i ferd med å kjøpe drømmebilen, men ville ta en NAF kjøpstest for sikkerhets skyld. Det angrer han ikke på.
– Jeg så på mange ulike modeller og fant til slutt en kjempefin bil på Finn.no, som virket perfekt, sier Mårvik Derås.
Men det skulle vise seg å være langt fra virkeligheten.
Ett av kriteriene til 28-åringen var nemlig å ha bilen, en Jeep Compass 2007-modell, på NAF-test før han underskrev kjøpekontrakten. Det gjorde han lurt i.
Les også: Dette bruktbil-monsteret kan koste deg 50.000
– Da jeg så bilen for første gang, var jeg sikker på at den var helt riktig for meg. Den så strøken ut både utvendig og innvendig, forteller Mårvik Derås.
![Denne bilen så strøken ut, men se hva testen avslørte…](https://image.motor.no/124333.webp?imageId=124333&width=960&height=814&format=jpg)
Men så kom NAF-testen, en vurdering av kjøretøyets tekniske tilstand i forkant av bilkjøpet. Det var tekniker Marius Holtzschwartz ved NAF-senteret på Lillestrøm som undersøkte bilen.
Les mer om trygt eierskifte på naf.no
– Testen tok omtrent én time. Selger og jeg brukte tiden til å bli bedre kjent og se over papirene. Da testen var ferdig, fortalte Holtzschwartz at bilen rett og slett var farlig å kjøre med. Den hadde store rustskader blant annet i hjulopphenget.
Les også: 10 spennende bruktbil-kupp
– Han tok meg med til bilen som sto oppe på bukken. Rustskadene på understellet og hjulopphenget var så store at man ikke må ha mye teknisk innsikt for å se at dette var en bil som jeg absolutt ikke burde kjøpe.
![Denne bilen så strøken ut, men se hva testen avslørte…](https://image.motor.no/117511.webp?imageId=117511&width=960&height=540&format=jpg)
Teknikeren forklarte så at det måtte gjennomføres reparasjoner for rundt 50.000 kroner umiddelbart, og sa videre at bilen var regelrett farlig å kjøre med.
Her kan du tegne NAF eierskifteforsikring
– Denne bilen bør ikke kjøres én meter. Én fartsdump – og den kan bryte sammen, fortalte tekniker Holtzschwartz.
Kjøpet ble det altså ikke noe av. Nå er Mårvik Derås først og fremst glad for at han tok en NAF-test og slapp med skrekken.