GIDDER IKKE Å GIRE: Snart er det manuelle giret en saga blott i Norge. Høyt salg av elbiler og hybrider gjør at alle nye biler snart har automatgir. De som kjøper andre biler synes det er komfortabelt å slippe å gire. Foto: Rune Korsvoll

Amerikanske tilstander i Norge:

Nå forsvinner det manuelle giret

Over 99 prosent av alle nye biler Toyota selger har automatgir. Hos VW er det stort sett bare de minste og billigste bilene som selges med manuelt gir. I alle år har vi ristet på hodet av amerikanerne som ikke klarer å kjøre bil uten automatgir. Nå er vi snart ikke bedre selv. Det manuelle giret er i ferd med å forsvinne.

Publisert Sist oppdatert

– Under en prosent av bilene vi nå selger har manuelt gir. Vi kan heller snakke om noen promille, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

– For vår del er forklaringen ganske enkel: Vi selger stort sett bare biler med hybriddrivverk om dagen og her er et trinnløst automatgir en del av pakka. Vi har fortsatt Avensis diesel med manuelt gir, men den er det knapt noen som kjøper. En av grunnene er at stopp-start systemet i  bilene fungerer dårligere sammen med manuelt gir.

Les også: Dette er de nye elbilene som kommer i 2018

Motor.no har snakket med alle de største bilimportørene i Norge:

Av alle nye personbiler som selges har trolig over 90 prosent automatgir.

Hos noen av de mindre importørene, som verken har elbiler, ladbare hybrider eller hybrider med automat som standard, kan tallet være litt  lavere.

Uansett betyr det at det gode, gamle manuelle giret er i ferd med å forsvinne.

For ti år siden var det stort sett dyrere biler fra Mercedes, BMW, Volvo og Audi som hadde automatgir.

– Av alle bilene vi har solgt i år har 91 prosent automatgir. Andelen automatgir drives opp av at vi selger et stort antall elbiler og ladbare hybrider. Det er i små, billige biler som Polo og Up kundene fortsatt kjøper manuelt gir. Der utgjør prispåslaget for automat forholdsmessig mye, sier informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller.

– Vi har jo lenge hatt en tradisjon på å selge biler med automatgir, men nå selger vi knapt noe annet. Manuelt gir kan leveres på den minste og billigste utgaven av A-klasse, men svært få kjøper den, sier Audun Hermansen som er informasjonsdirektør hos den norske Mercedes-importøren.

Les også: Dette er de beste vinterdekkene i 2017

– For det første er automatgiret blitt mye billigere og mer effektivt, slik at forbruk og CO2-utslipp påvirkes i mindre grad enn tidligere. I tillegg fungerer mange av de moderne sikkerhetssystemene, som den adaptive fartsholderen som holder avstanden til bilen foran og følger bilen foran når du kjører i kø, bare sammen med automatgir.

Til og med et bilmerke som Peugeot, som verken har elbiler eller hybrider, selger nå 95 prosent med automatgir, ifølge informasjonssjef Stian Gihle.

Les også: Vi har prøvekjørt VWs nye små-SUV T-Roc

– På Citroën er det litt annerledes. Så langt i år er det levert 52 prosent automat. Det kommer av at C3 og C4 Cactus først nylig er lansert med automat. Nå stiger automatandelen på C3 kraftig og på C4 Cactus er det 100 prosent automat nå mot nesten null før, sier Gihle.