HOLD AVSTAND: Pressekonferanse med Kari Elisabeth Kaski (SV), Sylvi Listhaug (FrP), Hadja Tajik (Ap), Trygve Slagsvold Vedum (Sp), Mudassar Kapur (H), Ola Elvestuen (V) og Tore Storehaug (KrF) inn mot veggen etter forhandlingene om en tredje krisepakke. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Milliarder til veibygging og kollektiv i massiv koronapakke:

– Dette er raskt og presist av Stortinget

Stortinget jekker opp regjeringens krisepakke med et tosifret milliardbeløp. En viktig del av kommunepakken er å øke den fylkeskommunale rammen med 1 milliard kroner for å kompensere kollektivselskapene for tapte billettinntekter.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Stortinget vedtok tirsdag en ny krisepakke etter koronautbruddet.

Målet med krisepakken er å sikre de kommunale tjenestene og bidra til økt aktivitet etter krisen.

Avtalen regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF og opposisjonspartiene Arbeiderpartiet, Sp, SV og Frp la fram på Stortinget tirsdag, er nærmest å betrakte som et ministatsbudsjett:

En ekstra milliard til studenter, ytterligere momskutt, 5 milliarder i økt låneramme for Husbanken og flere hundre millioner til kompetanseheving i bedriftene er blant tiltakene.

Regjeringen fikk dessuten klar beskjed om å finne prosjekter eller vedlikehold innen vei og bane som kan fremskyndes.

Les også: Luksusfelle-Hallgeir tror du kan gjøre bilkupp nå! Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

«Raskt og presist»

Blant innholdet i Stortingets vedtak på samferdselsområdet er blant annet:

  • En omfattende vedlikeholdspakke på vei, bane og rassikring, en rekke småprosjekt som skal sikre kontrakter til små, norske entreprenører over hele landet. 

  • Kommunene og fylkeskommunene får dekket sine ekstrautgifter i forbindelse med koronakrisen med fem milliarder, blant annet til å opprettholde kollektivtilbud. Beløpet inkluderer én ekstra milliard ekstra til fylkeskommunene.  

  • Reduserte takster på riksveiferjer ut juni. Billettene blir redusert med rundt 20 prosent.

– Dette er raskt og presist av Stortinget, og helt i tråd med det NAF har ment var riktig å gjøre, sier Camilla Ryste (bildet under), kommunikasjonssjef i NAF.

NAF har vært spesielt bekymret for kollektivselskapene.  

– Kollektivselskapene blør penger, og byene mister inntekter. Derfor er vi glade for at det nå kommer ekstramidler til byene, kommunene og fylkene, sier Ryste i en pressemelding.

– Det ligger penger i pakken blant annet for å understøtte kommunene og fylkeskommunene til å holde oppe kollektivtrafikken. Fylkeskommunene får én milliard kroner, kommunene for øvrig får fire milliarder kroner, sier Ryste.  

Også på veivedlikehold og rassikring kommer det mer penger.  

– Det er et stort behov for mer veivedlikehold i hele landet. De siste seks årene har vedlikeholdsbudsjettet stått stille, og forfallet på veiene øker år for år. Med 300 000 uten jobb må vi bruke muligheten til å holde hjulene i gang og samtidig sikre tryggere og bedre veier. Det har Stortinget sagt ja til. Dette er helt i tråd med det NAF har ment var riktig å gjøre, sier Ryste.

– Hjelp for noen uker

Fem av milliardene til kommunene kommer som en straksbevilgning, mens resten skal komme i revidert nasjonalbudsjett i mai.

En viktig del av kommunepakken er å øke den fylkeskommunale rammen med 1 milliard kroner for å kompensere kollektivselskapene for tapte billettinntekter.

– Krisepakken gjør at vi kan opprettholde trafikken et stykke utover våren, sier administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport.

Men enda mer omfattende tiltak er nødvendige hvis krisen vedvarer, varsler NHO, Kollektivtrafikkforeningen og Oslo kommune i pressemeldinger.

– Beløpet hjelper oss bare i noen uker. Det ligger an til at kassa er tom kort tid etter påske, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Arild Hermstad.

Han peker på at kollektivtilbudet er avgjørende for at helsepersonell og andre skal komme seg på jobb.