TRYGG: Hyundai Nexo scorer høyt i en fersk krasjtest. Dette er en første hydrogenbilen som er blitt testet av det europeiske krasjinstituttet.

Sju nye biler testet av EuroNCAP:

Første hydrogenbil i krasjtest

Hvis du først finner et sted å fylle hydrogen på din Hyundai Nexo, kan du kjøre svært trygt de neste milene.

Publisert Sist oppdatert

Også Europas offisielle krasjinstitutt må forholde seg til nye drivlinjer.

Det er ikke lenger bare diesel eller bensin som renner ut på gulvet etter de kraftige sammenstøtene.

Flere elbiler har blitt smadret så gnistene fyker, og nå er også den første deformerte hydrogenbilen analysert.

Resultat for Hyundai Nexo: Fem stjerner og solid poengsum i alle disipliner.

Les også: Nexo prøvekjørt – en av de beste

Beskyttelsen av voksne og barn fikk en score på henholdsvis 94 og 87 prosent. Til sammenlikning fikk Volvo XC60 – den sikreste bilen EuroNCAP har testet – 98 og 87 prosent.

Nexo er ikke like beskyttende mot de myke trafikantene (67 prosent, Volvo har 76), men kommer totalt sett ut som en meget sikker bil.

Det samme gjør tre øvrige biler som er testet i denne omgang:

Mercedes A-klasse, Mazda 6, Lexus ES. Alle oppnår maksimalt fem stjerner.

Og spesielt Lexus utmerker seg med en meget høy (90 prosent) beskyttelsesgrad av myke trafikanter.

Les også: Oljetopp skjønner ikke taushet om hydrogen

Trekk for varebilene

Fullt like bra går det ikke med de tre varebilbaserte søsknene fra PSA-gruppen, Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og Opel Combo. Disse får alle fire stjerner.

Det er Peugeot Rifter som har vært igjennom testen, men bilene er i praksis identiske. Beskyttelsen av voksne og barn er meget god, helt på nivå med de øvrige i testen. Men mykere trafikanter får et ublidt møte med frontrute og vindrutestolper.

Bilene trekkes også for at det ikke er beltevarslere på den siste av tre seterekker.

Les også: Så lange er ventelistene på elbil-modellene