SE FILMEN: EuroNCAP 20 ÅR

Har krasjet 1800 biler for å redde liv

I år er det 20 år siden EuroNCAP startet med kollisjonstesting av nye biler. Testene har bidratt til å spare 78.000 menneskeliv, ifølge EuroNCAP selv. Det som er helt sikkert er at bilene er blitt mye sikrere. Sjekk bare denne skrekk-videoen av testene av Rover 100 fra 1997 og en ny Honda Jazz.

Publisert Sist oppdatert

På disse 20 årene har EuroNCAP krasjet 1800 biler.

Videoen avslører tydelig hvor svak bilen fra 1997 er sammenliknet med dagens biler. Passasjer-cellen er blitt betydelig stivere, sikkerhetsutstyret bedre og kunnskapen om hvordan kreftene fra en kollisjon skal tas oppå og fordeles i bilen bedre.

De første testene, som ble gjennomført ved å krasje bilen mot en barriere i 56 km/t,  avslørte store svakheter i sikkerheten til noen av de mest solgte familiebilene. Resultatet ble at mange bilprodusenter ble nødt til å tenke helt nytt når det gjaldt bilens evne til å sikre fører og passasjerer.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barnefamilier

– Sikkerhetsutstyr som tidligere var fraværende eller bare fantes på de aller dyreste luksusbilene – slik som kollisjonsputer for fører og passasjer, sidekollisjonsputer, elektronisk stabilitetskontroll og nødbremsesystemer er nå standard på stort sett alle biler i Europa, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP.

Les også: Stjernesmell for Ford Mustang

– Vi er stolte over de livreddende forbedringene våre tester har betydd for sikkerheten for fører og passasjerer i bilene gjennom 20 år med testing. Dette har bidratt til at Europa har den laveste forekomsten av dødsfall i trafikken i hele verden.