FULL STOPP: Bruktbilen vil ikke mer, og eieren lurer på hva han skal gjøre. Bilen på bildet er ikke bilen i spørsmålet.

NAF-ekspertene svarer:

Bilen fikk motor­havari, men selgeren vil ikke ordne opp – hva gjør jeg?

Den tidligere eieren vil verken reparere bilen eller ta den tilbake. Hvilke muligheter har man da?

Publisert Sist oppdatert

Bileieren spør:

Jeg har kjøpt bil, og bilen har fått motorhavari.

Selger vil ikke ta tilbake bilen og vil heller ikke fikse den.

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAFs ekspert svarer:

Det kan foreligge en kjøpsrettslig mangel dersom bilen er i dårligere stand enn hva du hadde grunn til å regne med. Når man vurderer dette, vil man typisk se på bilens alder og kilometerstand, samt andre forhold av betydning for dine forventninger til bilen.

Dersom selger har gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger om bilen, vil dette også kunne utgjøre en kjøpsrettslig mangel.

Dersom du mener bilen ikke samsvarer med det som var avtalt, eller det du hadde grunn til å forvente, vil vi råde deg til å reklamere skriftlig til selger.

Du må i utgangspunktet reklamere innen rimelig tid etter at du ble kjent, eller burde blitt kjent med, mangelen. Dersom dette ikke gjøres, kan du tape retten du har til å gjøre mangel gjeldende, som det heter, og holde selger ansvarlig for denne.

Dersom det foreligger en kjøpsrettslig mangel, vil du normalt kunne kreve at selger utbedrer dette kostnadsfritt for deg. Om selger ikke er villig til dette, eller dersom dette ikke lar seg gjøre på en god måte, kan man kreve andre beføyelser som omlevering, prisavslag eller heving. Heving er derimot svært strengt.

Vigdis Svennungsen, NAF Advokat

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.