Verdens største:
Fakta om Kinas bilindustri
Kinas bilindustri begynte en ekstrem vekst tidlig på 1990-tallet, og passerte i 2009 USA som verdens største bilprodusent.
I 2017 ble 29,5 av totalt 98,9 millioner biler (inkludert busser og lastebiler) laget i Kina – mot 23 millioner biler i Europa, 17,6 i USA og 13,6 i Japan.
Eksporten av personbiler fra Kina var i 2017 på bare 695.000 biler.
Over 1,6 millioner mennesker jobber direkte i den kinesiske bilindustrien.
De største produsentene er alle statseide, og de har ofte flere økonomiske samarbeidsprosjekter med ikke-kinesiske bilprodusenter, hvor kinesisk eierskap (oftest statlig) har vært på minst 50 prosent.
Nå letter myndighetene på denne politikken og vil gi utenlandske selskaper adgang til majoritetseierskap.
Samtidig vender kinesiske selskap blikket vestover – med litt ulike strategier, fra oppkjøp (som Volvo-eier Geely) til konkurranse på pris og egenskaper (som GAC og Great Wall).
Dette er de største produsentene:
- SAIC (basert i Shanghai, 2017, produksjon 6,9 mill. biler). Blant deres kjente merker: VW, Buick, Skoda, Baojun, Wuling, MG, Chevrolet.
- Dongfeng (Wuhan, 4,1 mill.). Kjente merker: Dongfeng, Honda, Nissan, Kia, Renault, Citroën, Peugeot.
- FAW (Changchun, 3,3 mill.). Kjente merker: Audi, GM, VW, Mazda, Toyota.
- Chang’an (Chongqing, 2,8 mill.). Kjente merker: Changan, Suzuki, Ford, Mazda, Citroën, Peugeot.
- BAIC (Beijing, 2,5 mill.). Kjente merker: BAIC, Mercedes-Benz, Hyundai, Foton.
- GAC (Guangzhou, 2,0 mill.). Kjente merker: Triumpchi, Honda, Fiat, Toyota, Mitsubishi
- Geely (Hangzhou, 1,8 mill. i 2018). Kjente merker: Geely, Lynk & co, Volvo, Polestar. Største privateide bilprodusent i Kina.
- Great Wall (Boading, 1,1 mill. i 2016). Kjente merker: Haval, WEY. Største SUV-produsent.
- BYD (Xi’an, 507.000 i 2018). Kjente merker: BYD. Største elbil-produsent.