SUPER-PRAKTISK: En mer praktisk småbil enn Honda Jazz finnes ikke i dag. Foto: Andreas Handeland

MOTOR-TESTEN: HONDA JAZZ

En mer praktisk småbil finnes ikke

Honda Jazz kombinerer småbilens smidighet med familiebilens praktiske egenskaper. Men drivlinja oppleves ikke like harmonisk som navnet skulle tilsi.

Publisert

Honda overrasket mange med Jazz da den kom på det norske markedet i 2002. Det var slettes ikke vanlig med flerbruksbiler i et såpass kompakt format. Praktiske seteløsninger og overraskende god innvendig plass gjorde sitt til at bilen fikk gode skussmål fra første stund.

Etter hvert fikk bilen også en hybridmotor som passet bilen godt. En liten elmotor gjorde at mangelen på kraft i normale turtallsområder – som bilen hadde fått kritikk for – ble eliminert. Samtidig fikk den også et mer moderne utseende.

Les også: Norges billigste biler i duell

Nå er generasjon tre på plass. Resepten er den samme: Kompakte yttermål, god plass på innsiden. Nå skal det sies at bilen har blitt ti centimeter lengre, men den oppleves fortsatt som en liten bil som er enkel å håndtere og parkere.

Jazzen byr på god plass og er således en fin bil for en liten familie på tre eller fire. Den praktiske bakseteløsningen kalt ”Magic seats” er lett å sette pris på. Enten kan sitteputa i baksetet skyves opp langs bakseteryggen, slik at du faktisk kan frakte gjenstander som små sykler og lignende på gulvet i baksetet. Eller de kan felles ned sammen med ryggen og lage et flatt gulv fra bagasjerommet og framover, som minner om det man finner i en varebil.

På veien føles den lille flerbruksbilen omtrent som forventet. Honda er kjent for å by på nokså sportslige biler, og Jazz er intet unntak. Styringen er presis og understellet tillater så absolutt litt aktiv kjøring. Likevel skinner det gjennom at Jazz er en rimelig bil. Det blir til tider irriterende mye hjul- og motorstøy, og hardplast dominerer i dashbordet.

Les også: Honda CR-V den glemte SUV-en som har det mest

Det er lett å savne hybridmotoren fra forrige modell når man kjører rundt med en turtallsavhengig 1,3-liter med trinnløs CVT-girkasse. Den har på typisk vis lite krefter i den nedre delen av turtallsregisteret. Dette fører til at den må jages på turtall, og en CVT-girkasse legger seg ofte i området der motoren presterer som best. En roligere kjørestil gir mindre støy og lavere forbruk.

Det gir grei motorkraft ved fullt pådrag, men det betyr samtidig at opplevelsen blir masete og støyende. En liten turbomotor med mer dreiemoment på lave turtall hadde passet bilen vesentlig bedre, og kanskje også senket CO2-utslippet, som heller ikke er spesielt lavt til en liten motor å være.

Under vår prøvekjøring, som strakk seg over noen dager i og rundt Oslo by, hadde vi et snittforbruk ifølge kjørecomputeren på 0,6 liter per mil. Det er ikke spesielt imponerende i en forholdsvis liten bil med en beskjeden motor på 102 hestekrefter og 123 Nm.

DATA

Pris: Testbil kr. 237.000. Motor: R4, 1,3 liter + trinnløst CVT automatgir. Effekt: 102 hk. Oppgitt forbruk: 0,5 l/mil. Testforbruk: 0,6 l/mil. CO2-utslipp: 114 g/km. Lengde: 3,99 meter. Bagasjerom: 354 l.