ALDRI OPPLEVD MAKEN: – Nye Nissan Leaf får lengre rekkevidde og en design som er mer lik en tradisjonell bil. Vi har aldri opplevd maken til interesse for en ny bil, sier John Olav Øverby hos Aasen Bil på Minnesund. Foto: Rune Korsvoll

4100 biler er solgt hittil:

Sjokkpris på nye Nissan Leaf

Nå er prisen klar på nye Nissan Leaf, og den vil komme som et sjokk – ikke minst på konkurrentene. Den rimeligste utgaven vil koste 245.900 kroner, ferdig på veien.

Publisert Sist oppdatert

I oktober åpnet Nissan for bestilling av nye elektriske Leaf. Prisen ble satt til 286.000 kroner for lanseringsutgaven, og 4100 nordmenn har til nå skrevet kontrakt på bilen, uten verken å ha sett eller prøvekjørt.

Les også: Disse elbilene kommer i 2018

Nå er prisen på den rimeligste utgaven klar, og den kommer nok som et sjokk på konkurrentene: 245.900 kroner, alt inkludert.

En japansk utgave av Leaf, med rattet på høyre side, har de siste ukene vært på visningstur hos norske forhandlere.

Interessen fra publikum har vært ekstremt stor:

– Vi har aldri opplevd maken til interesse for en ny bil her hos oss. Gamle Leaf har solgt jevnt og trutt, men før noen i det hele tatt har sett nye Leaf i virkeligheten, har 60 kunder kjøpt bilen. Det er ekstremt mye hos en liten forhandler som oss, sier John Olav Øverby hos Aasen Bil på Minnesund.

Les også: Nye Leaf kjøres med en pedal

Totalt i Norge har altså 4100 kunder skrevet under på en kontrakt. Alle har fått leveringsdato.

De første bilene kommer midt i februar og de siste i begynnelsen av mai. Bestiller du bil nå, kan du fortsatt få den i mai/juni.

Sammenliknet med en del konkurrenter har nye Leaf med andre ord svært kort leveringstid.

Les også: Dette er nye Nissan Leaf i et nøtteskall

Hvor mange nye kunder som nå kommer til etter at denne rimeligste utgaven av bilen er introdusert, har ikke Nissan noen tanker om.

Trolig blir det mange.

I dag koster en VW e-Golf rundt 320.000 kroner, mens en BMW i3 koster fra 287.820 kroner.

Det som kjennetegner nye Leaf, er at den har fått en større batteripakke og en rekkevidde som nå oppgis til 378 kilometer. Det vil si rundt 250 kilometer på en dårlig, norsk dag.

I tillegg har bilen fått litt bedre plass i baksetet og bagasjerommet og en design som ikke er like ekstrem som gamle Leaf.