ET NYTT IKON: Mot slutten av 2019 blir det trolig klart om den nye Mjøsbrua i Oppland blir bygget i tre.

Mjøsområdet får verdens høyeste trehus:

Kan også få ny bru i tre

I Hedmark og Oppland er det et lokalt ønske om å bygge ny Mjøsbru i tre. En trebru er både teknisk, økonomisk og fremtidsrettet mulig, ifølge en utredning fra Statens vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Mjøsbru, Innlandet
Planlagt åpning: 2025
Bompengefinansiering: Ca. 60-70 prosent bompenger, 30-40 prosent statlige midler.
Prislapp: 1,5 milliarder kroner (ny Mjøs-bru), 10-11 milliarder kroner (hele strekningen Kolomoen-Øyer).

Også Mjøsa får ny bru. 40 år etter at den første Mjøsbrua ble bygget i 1985, skal en ny stå ferdig i 2025.

Dagens Mjøsbru åpnet for 33 år siden, og den er i ferd med å bli en flaskehals. 

Det er det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier som skal bygge brua. Brua er en del av motorveiutbyggingen på de 83 kilometerne fra Kolomoen i Stange til Øyer i Gudbrandsdalen.

– Hedmark og Oppland er trefylker med grønne ambisjoner, og vi opplever et lokalt ønske om å bygge ny Mjøsbru i tre, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier, som skal bygge brua.

Bare noen kilometer sør for ny Mjøsbru, på Brumunddal, bygges nå verdens høyeste trehus, Mjøstårnet. Om også Mjøsbrua bli i tre avklares om et års tid.

– Ved årsskiftet 2019-20 skal vi inngå avtale med entreprenør. Nye Veier har ingenting imot trebru dersom det er konkurransedyktig, sier Moshagen.

I en utredning Statens vegvesen har gjort, konkluderes det med at trebru og betongbru er like dyrt. Nye Veier anslår en pris på ca. 1,5 milliarder kroner.

– Prisen avhenger av teknisk løsning og grunnforholdene, sier Moshagen.

Den samme utredningen viser også at trebru er både  teknisk og fremtidsrettet mulig.

– Uansett vil ny Mjøsbru være et ikon og et viktig symbol både for Norge og Innlandet, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Les også: Hålolagalandsbrua er Norges nest lengste hengebru