KART: Statens vegvesen har laget et interaktivt kart for alle som vil vite mer om ferjefri E39 på Vestlandet.ILLUSTRASJON: STATENS VEGVESEN.

Snart ferdig? Ikke helt…‚

Så langt har ferjefri E39 egentlig kommet

Her kan du se hvor langt byggingen av ferjefri E39 har kommet. Norgeshistoriens største samferdselsprosjekt er i realiteten bare så vidt påbegynt.

Publisert

Statens vegvesen har laget et interaktivt kart for hele den 1100 kilometer lange strekningen fra Kristiansand til Trondheim

Der kan man klikke seg inn på de ca. 40 delprosjektene og lese både om status og planene fremover.

– Dette er et stort fremskritt for å gjøre informasjonen om ferjefri E39 tilgjengelig, sier Kjersti Dunham, prosjektleder for ferjefri E39 i Statens vegvesen.

Les også: Se vinnerne av årets vinterdekktest!

340 milliarder

I flere år har politikerne snakket om at ferjefri E39 skal knytte byer og landsdeler sammen, og halvere reisetiden gjennom syv fylker langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim.

I dag er det syv ferjesamband og til dels dårlig vei mellom fjordkrysningene.

 

Stortinget har vedtatt at det enorme veiprosjektet skal stå ferdig innen 2035. Men nå er det ingen lenger som våger å spå ferdigstilling. Prislappen er dessuten kommet opp i formidable 340 milliarder kroner etter at det begynte på 100 milliarder.

Kartet avslører at det bare er to av de rundt 40 delprosjektene som anses som ferdig. Det er en strekning ved Volda og en annen strekning sør for Trondheim.

Les også: Den egentlige bompengeregningen 

HENGEBRU: For å realisere ferjefri E39 må det bygges flere spektakulære løsninger, som flerspenns hengebruer, som er så lange at de midt på må festes til sjøbunnen flere hundre meter nede. Ill.: Statens Vegvesen

Fire under bygging

Fire av prosjektene er under bygging.

Det største er Ryfast og Eiganestunnelen i Rogaland, som skal gi ferjefri forbindelse mellom Ryfylke, Hundvåg og Stavanger, og tunnel under deler av Stavanger sentrum. Disse to prosjektene, som regnes som ett prosjekt, koster totalt åtte milliarder kroner, og skal stå ferdig i 2019.

Det nest største som er under bygging er 16 kilometer ny E39 mellom Os og Bergen, til en prislapp av syv milliarder kroner. Veien skal stå ferdig i 2022, og vil halvere reisetiden mellom Os og Nordås i Bergen.

Les også: Sjekk ut hvilke 10 veikroer som er verst i Norge

– Nyttig for naboer

Det fjerde prosjektet under bygging er langs Jølstravatnet i Sogn og Fjordane, hvor det bygges 11 kilometer ny E39 – som skal åpnes neste år.

De aller fleste av prosjektene er under utredning eller under planlegging, og er markert med oransje eller rødt på kartet.

– Hvor langt det enkelte prosjektet har kommet kan man se ved å klikke seg videre fra kartet. Kartet er nyttig både for de som er naboer til veien og alle andre, forteller Statens vegvesen.