PRISGUNSTIG: Nye Opel Astra med ny stil, lavere vekt og mer utstyr. I Norge får den er svært konkurransedyktig pris. Foto: Rune Korsvoll

Prøvekjørt Opel Astra

Duggfrisk Astra

Det begynner å bli lenge siden Opel Astra den største konkurrentene til VW Golf i Norge. I disse dager kommer en ny Astra i butikkene. Den har mye av det som skal til for å snu den dårlige trenden: Et friskere utseende, litt bedre innvendig plass og mer utstyr.

Publisert Sist oppdatert
Sitat

Astra ser mer sportslig ut. Den er kortere enn dagens modell, men utnytter plassen bedre, blant annet til større beinplass bak. Bilen er også blitt rundt 150 kilo letter, noe som gir flere positive effekter: Forbruket blir lavere, akselerasjonen raskere med mindre motorer og kjøreegenskapene på svingete veier blir kvikkere. Med en 150 hesters bensinmotor under panseret føles bilen sportslig og klarer 0-100 km/t på 8,3 sekunder. De faste setene med mye sidestøtte underbygger følelsen. En annen spennende og ikke minst billig motor er en tre-sylindret 105 hesters bensin-turbo, som oppgis med et forbruk på 0,44 liter på mila. Det er svært bra for en bensinmotor. Med her forsvinner mye av den sportslige følelsen. Dreiemomentet på 170 newtonmeter sørger likevel for bra drag på landeveiskjøring.

 På minussiden noterte jeg litt mye hjulstøy. Skal du prøvekjøre bilen nå, er den trolig utstyrt med piggfrie vinterdekk og da forsvinner mye av dette. Nye Astra kan levers med mye utstyr, inkludert nye led-lykter, Onstar kommunikasjonssystem som blant annet varsler nødetatene automatisk hvis du krasjer, automatisk brems for fotgjengere, et kamerasystem som leser skilter, aktiv styring som hindrer at du kommer ut av kjørebanen og så videre. På de rimeligste modellen er ikke alt dette standard.

Det viktigste utstyr er likevel de nye led-lysene. De lyser svært godt og tilpasser seg forholdene rundt bilen automatisk. Det betyr at du kan kjøre på fjern-lys hele tiden. Lysene ”blokker ut” møtende biler  og biler du kjører etter, men beholder langt lys langs veikanten.

Sammenlikner du nye Astra med en del andre konkurrenter med tilsvarende utstyr – for eksempel VW Golf – vil du fort oppdage at den er et svært prisgunstig kjøp. Det kan vær snakk om så mye som 50 000 - 60 000 kroner rimeligere.

Stasjonsvogn-utgaven av Astra kommer i butikken om noen uker. Dette er tradisjonelt den mest solgte modellen av bilen.

DATA

Pris: Testbil (1,4 Ecotec) kr 274 000 ,-  Motor: Bensin, turbo 150 hk, manuelt gir, 0,55 l/mil  blandet. Lengde: 4,37 m. Bagajserom: 370 liter