Årets Bil i Europa 2019:
Jaguar I-Pace er vinneren!
Etter en nervepirrende omkamp mot sin ultimate motpol i konkurransen, endte Jaguars første elbil opp med tittelen «Årets Bil i Europa 2019».
Årets finaleheat besto av et par svært ulike modeller. Den lille, lette toseters bensinsportsbilen Alpine A110 – og den store, tunge elektrifiserte familievennlige Jaguar I-Pace.
To virkelige motpoler: Et fossilt leketøy mot en utslippsfri familiebil.
Artig nok var det nettopp disse som endte opp med nøyaktig sammen poengsum etter at stemmene fra 60 jurymedlemmer var summert. En omkamp måtte til, der antall førsteplasser ble utslagsgivende i Jaguars favør.
– Når det først ble disse to til slutt, så er I-Pace en verdig vinner, sier Tommy Wahlström, Redaksjonssjef i «Vi Bilägare», Motors svenske samarbeidspartner på blant annet dekktester, og ett av sju magasiner som har ansvaret for årets kåring.
– Det er interessant med en elektrisk premium-SUV som kan konkurrere på lik linje med de øvrige i klassen. Men den har enkelte kvalitetsproblemer, og rekkevidden er ikke like bra i praksis som på papiret, legger han til.
Les også: Motor har testet Jaguar I-Pace
Et leketøy
Selv hadde Wahlström I-Pace på tredjeplass og Alpine helt nede på sisteplass av de sju bilene som til sist endte i finalen.
– Alpine A110 er et leketøy som koster 650.000 kroner i Sverige. Og den selges ikke en gang i Norge …
På første plass plasserte han Citroen C5 Aircross foran Kia Ceed.
– Jeg synes at en bil skal være komfortabel, og C5 Aircross nærmer seg klassisk Citroen-komfort med sine hydrauliske støtdempere. Den kommer også som ladbar hybrid, sier han.
Les også: Citroën Aircross C5 blir plutselig spennende
39 nominerte
Etter måneder med grundige tester av 38 kandidater, klarte altså juryen i «Årets Bil i Europa 2019» omsider å ende opp med en vinner.
Kåringen ble etablert i 1964 av ulike europeiske motormagasiner. For tiden er det følgende magasiner som arrangerer kåringen: Auto (Italia), Autocar (England), Autopista (Spania), Autovisie (Nederland), L’Automobile (Frankrike), Stern (Tyskland) og Vi Bilägare (Sverige).
I starten var det 39 nominerte biler til årets konkurranse. Etter hvert endte juryen opp med sju finalister, stemt fram av 60 jurymedlemmer fra hele Europa, inkludert én fra Norge. Antall jurymedlemmer fordeles etter salg og produksjon av biler i de respektive landene.
Les også: Duellen: Tesla Model X mot Jaguar I-Pace
Fem finalister
Fjorårets vinner ble Volvo XC40.
De øvrige fem finalistene utover Alpine og I-Pace var mer tradisjonelle, men med sine særpreg:
Citroen C5 Aircross med et nytt støtdempersystem som gir bilen litt klassisk fransk fjæringskomfort.
Mercedes A-klasse med sitt klasseledende interiør og stemmestyring hentet fra selveste S-klasse.
Kia Ceed med dynamiske egenskaper på nivå med de beste i klassen – men til lavere pris.
Peugeot 508 med sitt rekordlave og elegante karosseri som bryter med trenden i Europa.
Ford Focus med klassisk kjøreglede i denne klassen og topp sikkerhetsutrustning.
Tidligere vinnere:
1964: Rover 2000
1965: Austin 1800
1966: Renault 16
1967: Fiat 124
1968: NSU Ro 80
1969: Peugeot 504
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Mercedes-Benz 450S
1975: Citroën CX
1976: Simca 1307/1308
1977: Rover 3500
1978: Porsche 928
1979: Simca-Chrysler Horizon
1980: Lancia Delta
1981: Ford Escort
1982: Renault 9
1983: Audi 100
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Opel Omega
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Citroën XM
1991: Renault Clio
1992: Volkswagen Golf
1993: Nissan Micra
1994: Ford Mondeo
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Renault Mégane Scénic
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Toyota Yaris
2001: Alfa Romeo 147
2002: Peugeot 307
2003: Renault Mégane
2004: Fiat Panda
2005: Toyota Prius
2006: Renault Clio
2007: Ford S-Max
2008: Fiat 500
2009: Opel Insignia
2010: Volkswagen Polo
2011: Nissan Leaf
2012: Opel Ampera
2013: Volkswagen Golf
2014: Peugeot 308
2015: Volkwagen Passat
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Volvo XC40
VINNER: Jaguar I-Pace er kåret til «Årets Bil i Europa 2019»