ÅRETS BIL I EUROPA 2019: Jaguar I-Pace ble stemt frem av en jury bestående av biljournalister fra europeiske motormagasiner. Foto: Tomm W. Christiansen

Årets Bil i Europa 2019:

Jaguar I-Pace er vinneren!

Etter en nervepirrende omkamp mot sin ultimate motpol i konkurransen, endte Jaguars første elbil opp med tittelen «Årets Bil i Europa 2019».

Publisert Sist oppdatert

Årets finaleheat besto av et par svært ulike modeller. Den lille, lette toseters bensinsportsbilen Alpine A110 – og den store, tunge elektrifiserte familievennlige Jaguar I-Pace.

To virkelige motpoler: Et fossilt leketøy mot en utslippsfri familiebil.

Artig nok var det nettopp disse som endte opp med nøyaktig sammen poengsum etter at stemmene fra 60 jurymedlemmer var summert. En omkamp måtte til, der antall førsteplasser ble utslagsgivende i Jaguars favør.

– Når det først ble disse to til slutt, så er I-Pace en verdig vinner, sier Tommy Wahlström, Redaksjonssjef i «Vi Bilägare», Motors svenske samarbeidspartner på blant annet dekktester, og ett av sju magasiner som har ansvaret for årets kåring.

– Det er interessant med en elektrisk premium-SUV som kan konkurrere på lik linje med de øvrige i klassen. Men den har enkelte kvalitetsproblemer, og rekkevidden er ikke like bra i praksis som på papiret, legger han til.

Les også: Motor har testet Jaguar I-Pace

Et leketøy

Selv hadde Wahlström I-Pace på tredjeplass og Alpine helt nede på sisteplass av de sju bilene som til sist endte i finalen.

– Alpine A110 er et leketøy som koster 650.000 kroner i Sverige. Og den selges ikke en gang i Norge …

HELT I TOPPEN: Alpine A110 utfordret den langt større og tyngre Jaguar I-Pace.

På første plass plasserte han Citroen C5 Aircross foran Kia Ceed.

– Jeg synes at en bil skal være komfortabel, og C5 Aircross nærmer seg klassisk Citroen-komfort med sine hydrauliske støtdempere. Den kommer også som ladbar hybrid, sier han.

Les også: Citroën Aircross C5 blir plutselig spennende

39 nominerte

Etter måneder med grundige tester av 38 kandidater, klarte altså juryen i «Årets Bil i Europa 2019» omsider å ende opp med en vinner.

Kåringen ble etablert i 1964 av ulike europeiske motormagasiner. For tiden er det følgende magasiner som arrangerer kåringen: Auto (Italia), Autocar (England), Autopista (Spania), Autovisie (Nederland), L’Automobile (Frankrike), Stern (Tyskland) og Vi Bilägare (Sverige).

I starten var det 39 nominerte biler til årets konkurranse. Etter hvert endte juryen opp med sju finalister, stemt fram av 60 jurymedlemmer fra hele Europa, inkludert én fra Norge. Antall jurymedlemmer fordeles etter salg og produksjon av biler i de respektive landene.

Les også: Duellen: Tesla Model X mot Jaguar I-Pace

Fem finalister

Fjorårets vinner ble Volvo XC40.

De øvrige fem finalistene utover Alpine og I-Pace var mer tradisjonelle, men med sine særpreg:

Citroen C5 Aircross med et nytt støtdempersystem som gir bilen litt klassisk fransk fjæringskomfort.

Mercedes A-klasse med sitt klasseledende interiør og stemmestyring hentet fra selveste S-klasse.

Kia Ceed med dynamiske egenskaper på nivå med de beste i klassen – men til lavere pris.

Peugeot 508 med sitt rekordlave og elegante karosseri som bryter med trenden i Europa.

Ford Focus med klassisk kjøreglede i denne klassen og topp sikkerhetsutrustning.

Tidligere vinnere:

1964: Rover 2000

1965: Austin 1800

1966: Renault 16

1967: Fiat 124

1968: NSU Ro 80

1969: Peugeot 504

1970: Fiat 128

1971: Citroën GS

1972: Fiat 127

1973: Audi 80

1974: Mercedes-Benz 450S

1975: Citroën CX

1976: Simca 1307/1308

1977: Rover 3500

1978: Porsche 928

1979: Simca-Chrysler Horizon

1980: Lancia Delta

1981: Ford Escort

1982: Renault 9

1983: Audi 100

1984: Fiat Uno

1985: Opel Kadett

1986: Ford Scorpio

1987: Opel Omega

1988: Peugeot 405

1989: Fiat Tipo

1990: Citroën XM

1991: Renault Clio

1992: Volkswagen Golf

1993: Nissan Micra

1994: Ford Mondeo

1995: Fiat Punto

1996: Fiat Bravo/Brava

1997: Renault Mégane Scénic

1998: Alfa Romeo 156

1999: Ford Focus

2000: Toyota Yaris

2001: Alfa Romeo 147

2002: Peugeot 307

2003: Renault Mégane

2004: Fiat Panda

2005: Toyota Prius

2006: Renault Clio

2007: Ford S-Max

2008: Fiat 500

2009: Opel Insignia

2010: Volkswagen Polo

2011: Nissan Leaf

2012: Opel Ampera

2013: Volkswagen Golf

2014: Peugeot 308

2015: Volkwagen Passat

2016: Opel Astra

2017: Peugeot 3008

2018: Volvo XC40

VINNER: Jaguar I-Pace er kåret til «Årets Bil i Europa 2019»