Finn feilen selv
Bruktbil-monsteret som kan koste deg 50.000
Våren og bruktbilkjøp henger sammen. Men vær nøye med å sjekke tilstanden til bilen, ellers kan du risikere å få med et monster på kjøpet. Det spiser seg inn i lommeboken din med stort appetitt.
Selv om du ikke er ekspert på biler, kan du avsløre noen av de dyreste feilene når du prøvekjører bilen. Spør selgeren etter dokumentasjon på betalt årsavgift, service-kvitteringer som dokumentasjon på kilometerstand, skifte av tannreim og andre utbedringer. Bruk en standard kjøpekontrakt som du finner på ww.naf.no. Kjøper du bilen hos en forhandler, bør du forlange seks måneders garanti på en eldre bil og minst ett år på en nyere bil.
Feil farge gir pritap på bruktbilen
Dette er noen av de vanligste og dyreste overraskelsene bruktbilkjøpere opplever.
Bakbremsene henger
Bakbremser som henger seg opp, går tregt eller slites feil er i ferd med å bli et stort vedlikeholdsproblem for moderne biler med skivebremser. I daglig kjøring er bakbremsene sjelden i virksomhet. Bilprodusentene setter skylden på norske kjøreforhold med salt og skitt. Oppdager du ikke dette i tide, må regel må både bremsekalippere, skiver og klosser skiftes. Pris er fra to-tre tusen kroner og oppover. Kjenner du at felgen er varm, er det et tegn på bremser som ligger på.
Salt knekker fjærer
Et problem som til stadighet dukker opp på eldre bruktbiler er knekte skrufjærer. Vann, salt og skitt fra veien legger seg i ”skåla” som holder nedre del av fjæra og gir rustangrep. Sammen med vridninger i fjæra gjør det at den nederste delen brekker av. Siden den synlige delen av fjæra ofte ser hel og fin ut, kan dette være vanskelig å oppdage for en amatør. Prisen for å skifte ei fjær er 4.000-8.000 kroner.
Tett partikkelfilter
Moderne dieselbiler har et filter i eksosanlegget som fanger opp sotpartikler. Disse brennes bort med jevne mellomrom, men erfaringer viser at filteret kan gå tett etter en viss tid. Spesielt dersom du har mye småkjøring vinterstid, slik at motoren sjelden oppnår god driftstemperatur, er mye sot et problem. Dersom partikkelfilteret må byttes, koster det fort 10.000 – 15.0000 kroner. Vi har hørt eksempler på 50.000 kroner.
Utslitt bakstilling
En del moderne biler har såkalt multilink (flerstags) bakhjulsoppheng. Det høres fint ut og gir god stabilitet og veiholdning i tøff kjøring. Men mange stag, opphengspunkter og gummiforinger, gir også betydelig dyrere reparasjoner når bakstillingen begynner å bli slitt. Vi har hørt prisoverslag på 10.000 – 15.000 kroner.
Lakken slipper taket
Sjekk lakken ekstra nøye. Moderne biler har karosserier behandlet med sink. Det reduserer muligheten for rust, men har samtidig gitt et nytt problem: Det oppstår blærer fordi lakken ”slipper taket” i underlaget. Noen produsenter kaller det ”sinkslipp”. Resultatet er tusenlapper til omlakkering av større eller mindre områder av karosseriet. Lakkarbeid er dyrt.
Dyr tannreim
De fleste biler har ei tannreim av gummi som driver kamaksel og ventiler i motoren. Denne skal byttes på bestemte intervaller – vanligvis etter 90.000 til 150.000 kilometer avhengig av bilmodell. Be om dokumentasjon på at dette er gjort. Det koster vanligvis 5.000–10.000 kroner å bytte tannreim. Dersom den utslitte reima ryker, kan motoren få skader for 20.000–30.000 kroner.
Ødelagte glødeplugger
Dieselbiler har en glødeplugg på hver sylinder. Dårlige glødeplugg(er) gir startvansker. Det er ingen faste skifteintervaller for disse, men det er ikke unormalt at de må byttes etter 150.000 kilometer. Det koster rundt 4.000 kroner. Et stadig større problem er at pluggene brekker når verkstedet skal ta dem ut. Det kan bety en stor ekstrajobb med demontering av topplokk og en kostnad på 25.000 kroner eller mer.