ENIGHET: Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) i Rogaland kan glede seg over enighet om å skrote rushtidsavgiften på Nord-Jæren – en av de viktigste kampsakene til FNB-leder Frode Myrhol som hun møtte i NRK-debatt om bompenger tidligere i høst. Foto: Tomm W. Christiansen

Omsider enighet i Rogaland:

Rushtidsavgiften skrotes på Nord-Jæren

Rushtidsavgiften fjernes på Nord-Jæren, og elbilene skal betale 50 prosent i bomringene, fremgår det av en politisk enighet fredag. Samferdselsministeren vil jobbe for at det kan tre i kraft allerede fra 1. januar.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Rushtidsavgiften forsvinner på Nord-Jæren etter det omsider ble politisk enighet om saken.

– Fra vår side har vi tenkt å legge til rette for at dette skal kunne skje så tidlig som mulig. Det betyr 1. januar, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til NTB.

Han understreker at forutsetningen er lokalpolitisk vilje.

– Hvis de lokalt bestemmer seg for det, skal det ikke stå på vilje fra regjeringen, legger ministeren til.

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) og ordførerne Christine Sagen Helgø (H, Stavanger), Stanley Wirak (Ap, Sandnes), Ole Ueland (H, Sola) og Kristine Enger (Ap, Randaberg) la fram enigheten sammen, melder Rogalands Avis.

Det er de fire regjeringspartienes ferske overenskomst i bompengesaken som nå har åpnet en mulighet for å løse opp i en fastlåst situasjon omkring bompengeinnbetalinger på Nord-Jæren.

Les også: Slik sniker Oslo-bilistene gjennom bommene

50 millioner

Det er de fire regjeringspartienes ferske overenskomst i bompengesaken som nå har åpnet en mulighet for å løse opp i en fastlåst situasjon omkring bompengeinnbetalinger på Nord-Jæren.

Dale understreker at regjeringen nå har lovt penger slik at staten på sett og vis «kjøper ut» rushtidsavgiften. Samtidig må takstvedtakene som Stortinget har gjort for Jæren, gjøres om, påpeker han.

– Når det gjelder rushtidsavgiften, mener jeg det er mulig å håndtere dette før jul, sier statsråden.

I avtalen mellom regjeringspartiene heter det at «regjeringen ønsker å inngå en avtale på Nord-Jæren og er derfor innstilt på å øke det statlige bidraget med inntil 50 millioner kroner per år i avtaleperioden, dersom det lokalt er ønske om å inngå en avtale uten rushtidsavgift og dette lar seg realisere innenfor nullvekstmålet».

Mål om nullvekst

Tidspunktet for avviklingen av rushtidsavgiften og innføringen av halv avgift på elbiler er ennå ikke avklart.

Tengesdal ga fredag beskjed om at politikerne nå vil starte forhandlinger også om de punktene som ikke handler om rushtid og elbiler.

Hun understreker ifølge RA samtidig at det er en forutsetning at målet om nullvekst i biltrafikken på Nord-Jæren står fast.

Målet nå er å ha klar en konkret avtale før styringsgruppens neste møte 2. oktober.

Les også: Åpner 13 nye bommer til 22 milliarder

Hærverk og bråk

Det var bråk allerede før innkrevingen startet ved de 38 nye bomstasjonene på Nord-Jæren 1. oktober i fjor. Fem stasjoner ble utsatt for hærverk rett før de skulle åpnes, og en ukes tid senere ble det gjort nok et forsøk på å ødelegge en bomstasjon.

Lokalt har motstanden mot bompengeinnkrevingen vært stor og resultert i at det politiske partiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) har vokst kraftig.

I årets valgkamp har FNB blitt et nasjonalt fenomen som ifølge meningsmålinger har kapret mange velgere også i flere andre kommuner, blant annet Bergen.

(©NTB)