Skepsis mot Oslos bompenge-takster:
– Nå må de finne andre måter å finansiere dette på
Oslo-politikernes beslutninger om takstnivået ved de mange, nye bomstasjonene møter vantro og overraskelse blant interesseorganisasjonene.
53 nye bomstasjoner er under oppføring i Oslo. Nå de er klare skal også elbileierne betale for bompengepasseringene, samtidig som bompengekostnadene blir lavere for mange diesel- og bensinbileiere.
Les også: Slik blir de nye regnestykkene for Oslo-bilistene
Hjelper ikke
– Det at noen bilister nå får billigere reise hjelper jo ikke på det faktum at det ble voldsomt mye dyrere med den takstøkningen som skjedde i 2017, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.
– Politikerne må nå innse at de må finne andre måter å finansiere bypakkene på, utbygging av vei og kollektivtransport må i større grad dekkes av staten. Det må til en regulering av biltrafikken inn til Oslo, det er nok alle enige om, men det finnes bedre og mer rettferdige ordninger, sier Ryste.
Elbil-bompengene er en lenge varslet avgiftsintroduksjon, men nivået får likevel Christina Bu, leder av Norsk elbilforening, til å reagere:
– Eksemplene i Motor viser at elbilene noen steder havner over 50 prosent av takstene for bensin- og dieselbiler, til tross for at regjeringen varslet og fikk vedtatt en maksgrense på 50 prosent i statsbudsjettet i 2017.
Les også: Så lenge må du vente på de forskjellige elbil-modellene
Mye ansvar
– Kommunene sitter nå med mye ansvar, og vår oppfordring til dem er klar: Det er 50 prosent som er maks, men de trenger ikke gå over. Jeg synes Oslos opptrapping er litt brå.
Dessuten må 50-prosentgrensen gjelde både for enkeltpasseringer og totalsummene forbrukerne betaler, sier Bu.
Hun legger til:
– Jeg stusser over at de lar det bli billigere med bensin og diesel. Det overrasker meg. Jeg håper det overrasker politikerne også. Det kan ikke være intensjonen.
NAF mener elbilene fortsatt kommer relativt godt ut:
– Det er viktig at den enkelte tar med i regnestykket at elbilene også må betale etter hvert, når de skal gjøre et bilvalg. Men det vil fremdeles lønne seg med elbil også i fremtiden, i og med at Stortinget har sagt at de ikke skal betale mer enn maksimalt halv pris av det en fossilbil gjør, sier Ryste.
– Men politikerne må ta den sterke motstanden mot bompenge-hoppet på alvor. Folk er lei av at politikerne skylder på hverandre, andre løsninger må på bordet, avslutter hun.
Les også: Her er NAFs tre krav til den nye samferdselsministeren