Ordfører vil ikke kompromisse:
– Her må vi ikke vike!
Regjeringens beslutning om å droppe bomstasjoner på sideveiene øker frykten for økt trafikk på gamleveiene gjennom tettbygde strøk. – Vi må ikke vike på hensynet til trafikksikkerhet, sier ordfører.
Transportøkonomisk Institutt hevder det blir økt ulykkesrisiko når regjeringen dropper å plassere bomstasjoner på sideveier langs nye bompengefinansierte motorveier.
– Uffameg, det er ikke bra, sa assisterende direktør Kjell Werner Johansen i TØI til Motor forrige uke.
Uten sideveisbommer på ny E6 mellom Støren og Melhus i Trøndelag ville trafikkveksten på sideveiene økt betydelig, ifølge Samferdselsdepartementets beregninger.
Mange velger gammel vei
Så mye som mellom 40 og 60 prosent av alle lette kjøretøy ville kjørt på småveiene i området uten bommer. Derfor blir det sideveisbommer på E6 i Trøndelag.
Men det blir ikke sideveisbommer på ny E6 forbi Lillehammer– fordi utbyggeren Nye Veier mener det ikke blir for mye trafikk på sideveiene.
– Det forholder vi oss til, sier ordfører Espen Granberg Johnsen (Ap) i Lillehammer, som likevel er spent på hvordan det blir uten bommer på småveiene og gjennom tettbebygde strøk når ny bompengefinansiert E6 står klar om noen år.
– Ikke alternativ
– Vi er glade for at vi slipper bommer på sideveiene. Men regjeringen må for all del ikke under noen omstendighet vike på hensynet til trafikksikkerhet, bomiljø og byutvikling, sier ordføreren.
Da må de om nødvendig finansiere tiltak, mener han.
– Å se bort fra det, er ikke et alternativ.
Les også: Elbilistene sparer 1,2 milliarder kroner i bompenger
Vil helst ikke ha
I Trøndelag blir det bommer på sideveiene mellom Støren og Melhus. Men Sivert Moen (Sp), ordføreren i Midtre-Gauldal kommune, vil helst ikke ha dem.
– Sideveisbommer er ikke bra for små lokalsamfunn som skal nå nærbutikken og barnehagen. Derfor er vi imot, sier ordføreren.
Les også: Bruker 132 millioner på å samle inn 264 millioner