Rogaland SV maner til kamp:
Vil ha landsmøte-opprør mot bompenger
Rogaland SV vil ha partiets landsmøte med på si nei til bompengefinansiering av veiprosjekter. Forslaget fra fylkeslaget møter motstand internt.
Rogaland SV vil nå få med seg partiet på en helomvending i bompengespørsmålet, skriver Dagsavisen, som først omtalte saken.
Ifølge gruppeleder i fylkestingsgruppen, Heidi Bjerga, er forslaget todelt:
– Det ene er at det er sosialt urettferdig å bruke bompenger for å finansiere infrastrukturen vår, og det andre er at vi bygger veier hemningsløst. Vi må tenke oss om når vi bygger veier, sier hun til avisen.
– Vi har kanskje ikke sagt tydelig nei til bompenger før, men det gjør vi nå, legger hun til.
SV samler til helgen troppene til landsmøte på Gardermoen. Bompengeforslaget fra Rogaland SV er blant fem uttalelser som landsstyret innstiller til behandling.
Les også: – Siv Jensen er norgesmester i bompenger
Spesielt i Rogaland har det vært stor bompengemotstand og en rekke demonstrasjoner i forbindelse med at 38 nye bomstasjoner ble satt i drift 1. oktober 2018.
Samtidig viste en måling i Bergens Tidende nylig at den nyetablerte listen «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» får like mange mandater i bystyret som Bergen Frp.
Forslagsstillerne i Rogaland SV peker på at bompengeandelen fra 1980-årene har økt fra å utgjøre 15 prosent i 1985 til 45 prosent i 2010.
– Bompengefinansiering er nå blitt vanlig i forbindelse med større veiprosjekter, bruer og tunneler, men i Rogfast er statens andel kun 3,6 milliarder av totalt 21,3 milliarder, heter det.
Prosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.
Les også: Så mye må hver bilist betale i bompenger i 2019
Trenger ikke fire-felt
I forslaget heter det at Norge ikke trenger «firefelts motorvei mellom Kristiansand og Trondheim hvor vi skal kjøre i 110 kilometer i timen». I stedet mener Rogaland SV:
- Oppgradering av veiene, gul midtstripe, aktiv bruk av forbikjøringsfelt og satsing på nullutslippsferjer er løsningen. Det sparer både naturinngrep og matjord.
- Staten må fullfinansiere nødvendig infrastruktur.
- Staten som veieier, i stedet for fylkeskommunene, må selv stille garanti for alle Europa-veier og riksveier.
Les også: I år åpner veier som skal ta inn over 100 milliarder i bompenger
Solvik-Olsen skeptisk
Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen sier til NTB at han er skeptisk, og frykter at dette er et fordekt SV-forslag om å skrinlegge flere veiprosjekter. Han kaller støtte fra SV i bompengesaken for «valgbløff».
– Jeg hilser velkommen alle som vil kjempe mot bompenger. Men jeger skeptisk når SV før et valg later som de vil ha mindre bompenger, samtidig som de i alle andre sammenhenger foreslår økte bompenger og mindre veibygging, sier Frp-politikeren.
Han mener videre at det ikke henger på greip det Rogaland SV nå sier, og det SV har sagt og gjort de siste ti årene.
– Dersom Rogaland SV skulle få gjennomslag er det en betydelig og positiv tilslutning til Frps linje. Det ser likevel ut som at Rogaland SV må stemme på Frp dersom de skal få støtte for ønsket om bompengekutt, sier han.
Intern motstand
I forslaget heter det at SV vil bruke skatten til det den er tenkt til, nemlig tjenester og nødvendig infrastruktur som er til det beste for innbyggerne.
– Nødvendig infrastruktur skal ikke finansieres ved økte avgifter. Økte avgifter rammer skjevt, og det rammer mest dem som har minst, heter det.
Det har kommet 20 endringsforslag til uttalelsen, som dermed garantert vil skape debatt på landsmøtet.
En rundspørring blant fylkeslederne viser at bare Viken SV ser ut til å støtte forslaget så langt. Ti av elleve fylkeslag har svart på Dagsavisens forespørsel.
– Det finnes situasjoner hvor det er riktig å innhente bompenger, sier fylkesleder Hege Lothe i Vestland SV.
Motor har tidligere skrevet at ni nye bompengeprosjekter skal starte opp i løpet av 2019, i tillegg til en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Bergen.
I 2019 setter Norge ny rekord i bompenger når myndighetene krever inn 13 milliarder kroner, ifølge beregninger fra Statens vegvesen. Det er en økning på rundt 2,5 milliarder på to år, ifølge NAF-magasinet Motor.
Les også: Hvem er det egentlig som vedtar bompenger?