Sliter med timesregel-løsningen:
Teknisk trøbbel sparer deg penger i de nye bommene
Statens vegvesen sliter med den tekniske løsningen i de nye bomstasjonene i Bergen og Oslo. Derfor vil du inntil videre spare litt penger hvis du kjører mye.
I begge byene innføres det timesregel, som innebærer at bilistene kun må betale én gang dersom de passerer to eller flere ganger innenfor en time.
Taksten bilistene skal belastes skal være den høyeste, dersom det er forskjeller.
Både i Bergen og Oslo er det differensierte takster avhengig av om man kjører i eller utenfor rushtiden.
I Oslo blir det også forskjellige takster i de forskjellige bomringene når bomringen utvides 1. juni.
Les også: Slik brukes bompengene i bypakkene
– Samme utfordringer
På grunn av en teknisk utfordring greier ikke datasystemet å belaste den høyeste taksten.
Derfor blir det den første passeringen som belastes, uavhengig om dette er den høyeste satsen.
– Vi har de samme utfordringene med timesregelsystemet som i Oslo, bekrefter Beate Riisnæs, prosjektleder i Statens vegvesen for de nye bomstasjonene i Bergen.
Les også: 2019 blir det store bompengeåret
Sparer inntil 26 kroner
I Oslo betyr trøbbelet at man kan spare inntil syv kroner hver gang timesregelen benyttes.
I Bergen er mulighetene for å spare på det tekniske trøbbelet mye mindre. Men i noen tilfeller vil bilistene kunne spare inntil 26 kroner:
Med dieselbil og bensinbil vil man spare 26 kroner, og med elbiler 10 kroner, dersom man passerer en av de eksisterende bomstasjonene utenfor rushtiden, og deretter innen en time igjen passerer en av de eksisterende bomstasjonene i rushtiden.
Det er kun de 14 bomstasjonene man har hatt før utvidelsen som har ekstra rushtidsavgift, og hvor man altså kan spare på det tekniske trøbbelet.
Vegdirektoratet har tidligere opplyst til Motor at de håper å løse de tekniske problemene til sommeren.
Les også: Elektriske tungbiler får kjøre gratis i bomstasjonene