KRITISERER: Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF mener regnestykkene bak Rv36-utbyggingen ved Seljord avslører en hårreisende bruk av bompenger.

Kraftige reaksjoner på bompenge-sluk:

«Helt meningsløs bruk av bompenger»

NAF reagerer kraftig på at det skal brukes 132 millioner kroner på å kreve inn 264 millioner kroner til bygging av en veistubb i Telemark. – Helt meningsløst, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

Mandag fortalte Motor at det vil koste 132 millioner kroner å kreve inn pengene som skal fullfinansiere bygging av tre kilometer ny vei langs Seljordsvannet.

Statens vegvesen budsjetterer med å bruke 46 millioner kroner til innkreving av pengene. 86 millioner kroner forsvinner til renteutgifter på byggelånet.

Veibyggingen til 264 millioner kroner blir dermed 50 prosent dyrere, og vil etter planen koste 396 millioner.

– Ikke prioritert i NTP

Samferdselsdepartementet forklarer pengebruken med at veiprosjektet ikke er prioritert av Stortinget i Nasjonal transportplan, og at det derfor ikke er noe statlig finansiering.

Dermed blir det dyrt.

– At bompenger er en dyr løsning for å finansiere vei er kjent og en av grunnene til at Fremskrittspartiet er imot bompengefinansiering, sier statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet.

– Akter statsråden å foreta seg noe for i fremtiden å hindre lignende kostnader?

– Vi jobber hele tiden for mindre bompenger og økt samferdselsbudsjett.

Les også: Vil droppe firefelt på Sørlandet

– Ikke fornuftig bruk av penger

I sosiale medier har mange Motor-lesere reagert med vantro over at bompengefinansiering fører til så store ekstrautgifter.

I NAF er man sjokkert.

– Dette er helt meningsløst. Så høye rente- og innkrevingskostnader på toppen av det bilistene skal betale for selve veien viser hvor dyrt og dumt hele bompengesystemet er, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

– Når slike dyre og dårlige prosjekter går gjennom og blir vedtatt er det kanskje ikke så overraskende at bompengenivået nå er på rekordhøye 13 milliarder kroner i år.

– Hva er NAFs budskap til samferdselsministeren og regjeringen?

– Samferdselsministeren og Stortinget bør ikke si ja til prosjekter hvor så mye av pengene bilistene betaler inn går administrasjon og renter. Dette er ikke fornuftig bruk av penger. Staten bør finansiere dette på andre og billigere måter.

Da utbyggingsprosjektet ble vedtatt i Stortinget stemte alle partier for – unntatt Rødts Bjørnar Moxnes.

Les også: Nå forsvinner bomtakstene – fra skiltene