RIVER LITT: Finansminister Siv Jensen (t.h.) lovet Sylvi Listhaug og de andre på Frp-landsmøtet at de nå skal «rive bomstasjoner». Og sant nok: Nå rives bommer slik at 0,34 prosent av bompengegjelden blir borte. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

Her er bompengeløftet Frp jublet for:

Fjerner 0,34 prosent av bompenge-gjelden

Regjeringens 200 millioner kroner til riving av bomstasjoner betyr at bompengegjelden reduseres med så lite som 0,34 prosent. Og allerede i juni vedtas bompengeprosjekter for nye 10 milliarder.

Publisert Sist oppdatert

Med stor entusiasme fortalte Frp-leder Siv Jensen under Fremskrittspartiets landsmøte nylig at regjeringen skal bruke 200 millioner kroner på å senke bompengegjelden – eller å «rive bomstasjoner», som hun sa fra talerstolen.

– Folk skal betale mindre, sa Jensen.

Samferdselsforsker Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk Institutt omtaler reduksjonen slik:

– 200 millioner kroner betyr nesten ingenting i det store bildet. Men det er vel det de har klart å få til, sier Johansen, som er assisterende direktør ved instituttet.

Les også: Frykter bompengesprekk i Oslo

Gjelden til norske bompengeprosjekter er nå på ca. 58 milliarder kroner, etter at den økte med ytterligere et par milliarder kroner i 2018.

Den lovede reduksjonen på 200 millioner kroner fikk en av Frp-landsmøtets lengste applauser, men utgjør bare 0,34 prosent av den samlede bompengegjelden.

Samferdselsdepartementet opplyser at de nå jobber med hvilke bomstasjoner som skal fjernes for de 200 millionene, og at dette blir gjort kjent når revidert nasjonalbudsjett legges frem 14. mai.

Fire milliarder

Da Fremskrittspartiet kom i regjering i 2013 la de ned bomstasjoner på flere bomprosjekter, samtidig som bompengebelastningen totalt sett har økt kraftig.

Statens vegvesen regner med at det i år vil kreves inn bompenger for 13 milliarder.

Det er en økning på fire milliarder kroner fra 2013.

Neste år vil trolig bompengeregningen bli enda høyere. Bomringene i Oslo og Bergen utvides nå, samtidig som det til høsten åpner ni nye bompengefinansierte veistrekninger og veiprosjekter.

Les også: 2019 et rekordår for bompenger

10 milliarder

Helt nye prosjekter står også i kø:

Allerede i juni vil et solid flertall på Stortinget vedta nye bompengeprosjekter for til sammen 10 milliarder kroner, som nå skal bygges og åpne om noen år.

  • På E18 mellom Langangen og Dørdal i Telemark skal det bygges firefeltsvei for nærmere 12 milliarder kroner. 4,4 milliarder finansieres med bompenger.
  • På E6 mellom Ulsberg og Melhus i Trøndelag skal det bygges ny vei for hele 15 milliarder kroner. 5,6 milliarder finansieres med bompenger.

Regjeringen har lagt frem proposisjonene for Stortinget, som etter planen skal vedta bompengeprosjektene 5. juni.

Les også: Får milliardgjeld etter 15 år med bommer