GRATIS: Det kan bli gratis å kjøre her, i den splitter nye Ryfylketunnelen, i halvannen måned. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens Vegvesen

Venter på bompenge-utstyr:

Kan bli gratis å kjøre i gigant-tunnelen

Dette er ingen aprilspøk: Det kan bli gratis å kjøre i Ryfylketunnelen, verdens lengste undersjøiske veitunnel, når den åpner i desember.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ryfylketunnelen åpner etter syv års byggetid i desember.

Årsaken er at Statens Vegvesen fortsatt ikke har fått alt utstyret til bomstasjonene.

– Deler av utstyret til bomstasjonene leveres senere enn forventet, bekrefter prosjektleder Gunnar Eiterjord til Motor.

Noe av utstyret, blant annet kameraene, har fortsatt ikke kommet.

– Vi ønsker at bompengesystemet skal være testet grundig og ordentlig. Vi vil være sikker på at det ikke skjer feilregistreringer, sier Eiterjord.

Les også: Denne katten utløste alarmen 48 ganger

Syv års byggetid

Vegvesenet har nå bestemt at det som er verdens lengste undersjøiske veitunnel, Ryfylketunnelen, åpner 30. desember, etter nesten syv års byggetid.

De to andre tunnelene i Ryfast-prosjektet, Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen, åpner først i begynnelsen av februar 2020.

I denne perioden på ca. halvannen måned kan det bli gratis å kjøre i Ryfylketunnelen.

Les også: Sjokoladepapirtest i Ryfylketunnelen

 190 kroner

– Det er korrekt. Bompengeinnkrevingen starter enten 30. desember eller i begynnelsen av februar, når de to andre tunnelene åpner, sier Eiterjord til Motor.

Når innkrevingen starter avklares først senere i høst.

Halvannen måned gratis vil være en stor nyttårsgave til bilistene. Statens Vegvesen foreslår at det skal koste 190 kroner for personbiler å kjøre Ryfylketunnelen – hver vei.

For tunge kjøretøy er den foreslåtte taksten 560 kroner.

Med disse takstene vil det ta hele 24 år å nedbetale gigantprosjektet. Dersom oppstart for innkrevingen blir utsatt, blir nedbetalingstiden tilsvarende forlenget.

Les også: Bråk i Bompengepartiet i Rogaland