NY BYGGESTART: Regjeringen legger penger på bordet for å starte opp igjen arbeidet med E18 Vestkorridoren – som ble stanset fordi Statens vegvesen brukte penger som ennå ikke var bevilget. Bompenger skal betale det meste av festen. Foto: Peter Raaum

Oppstart igjen på E18-utbyggingen:

Lover ny E18 i Bærum i 2027

Regjeringen bevilger 340 millioner kroner for å få i gang igjen arbeidene med utbygging av E18 i Bærum. Dermed kan ny vei stå ferdig i 2027, og ikke i 2028.

Publisert Sist oppdatert

Utbyggingen av E18 gjennom Asker og Bærum har gått i rykk og napp – og nå er det igjen ett lite steg frem for delstrekningen Lysaker-Ramstadsletta.

I revidert nasjonalbudsjett bevilger regjeringen penger slik at planleggingen av utbyggingen igjen kan starte opp – et knapt år etter at planleggingsarbeidene ble lagt ned på grunn av pengemangel.

– Viktig prosjekt

Tirsdag lovet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) nok penger til planleggingen slik at selve veibyggingen kan starte så snart Stortinget har vedtatt finansieringen.

– E18 Vestkorridoren er et stort og viktig samferdselsprosjekt både lokalt og nasjonalt som regjeringen vil ha på plass så fort som mulig, sier Dale.

Men den ufrivillige planleggingspausen har kostet. Ifølge Aftenposten så mye som minst 40 millioner kroner ekstra. Dessuten tar det tid å bygge opp prosjekt-organisasjonen igjen.

Les også: Skal rive villaer for 2,5 milliarder kroner

91 kroner i bompenger

Når Stortinget får gjort sine vedtak er ikke klarlagt. Men regjeringen håper nå at ny vei mellom Lysaker og Ramstadsletta står ferdig i 2027, ett år tidligere enn det man hittil har håpet på.

Utbyggingen har vært kostnadsberegnet til 14 milliarder, hvorav hele 11 milliarder skal finansieres med bompenger.

Det er beregnet at det vil koste ca. 91 kroner å kjøre strekningen tur/retur med bensin- eller dieselbil.

Les også: Motors dokumentar om store veiprosjekter