Feil om BMW:
– Svært uheldig for oss
I Motors oversikt over hva det koster å eie og kjøre 50 forskjellige biler, gjort av analyseselskapet Rødboka, endte BMW 530e opp som den dyreste bilen. Dette er galt da utregningen ble gjort på feil BMW-modell. Kostnaden per kilometer blir nesten halvert når BMW 530e beregnes.
– Dette var svært uheldig for oss, og vi er nesten litt overrasket over at det går an å gjøre en såpass stor feil når korrekt informasjon er lett tilgengelig, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.
I likhet med Motor har BMW fått mange henvendelser om kostnadsberegningen som da tilsynelatende ble gjort på denne modellen, BMW 530e.
Som BMW påpekte, og daglig leder Geir Kristoffersen i Rødboka har bekreftet, er bilen det ble regnet på en annen BMW-modell: En 2015-modell BMW 535i ActiveHybrid, som ikke var en ladbar hybrid, og som har gått ut av produksjon.
Solgte få
I listen over beregnede kostnader kommer denne modellen, BMW 535i ActiveHybrid, ut med en kostnad per kilometer på over 16 kroner, når man ser på nybilprisen i 2015 for en utgave som var over middels utstyrt.
At bilen ender opp med en så høy kost per kilometer, skyldes først og fremst et voldsomt fall i annenhåndsverdien, beregnet over tre år.
– Slik vi ser det er denne bilen irrelevant i denne sammenhengen, da det ble solgt ytterst få modeller av denne i Norge. Ikke minst siden den er erstattet av det som er blitt en volumsmodell for oss, BMW 530e, sier Marius Tegneby.
Ifølge Tegneby er det 530e eDrive edition som er den mest populære versjonen av den ladbare hybriden 530e i dag. Denne varianten kom på markedet på tampen av 2017.
Ny beregning
– Her er det bare å legge seg flat, sier daglig leder Geir Kristoffersen i Rødboka, som nå har gjort en kostnadsberegning på 530e eDrive edition med dagens pris.
Med en nysalgspris på 615.846 kroner og justerte forutsetninger får denne utgaven av modellen en kostnad per kilometer på kr. 9,25.
Rødbokas analyse over BMW 530 e eDrive edition er i detalj som følger:
Nybilpris kr. 615.846. Pris etter 36 måneder: Kr. 425.000. Prisfall i prosent: 30,99. Finanskostnad: Kr. 22.924. Forbruk: Kr. 69.120. Service: Kr. 18.599. Dekk: Kr. 18.000. Forsikring: Kr. 51.336. Trafikkforsikringsavgift: Kr. 8595. Bompenger: Kr. 54.432. Parkering: Kr. 10.000. Pris pr. km. kr. 9,25
Alle kostnader er beregnet over en periode på tre år. Du kan lese mer om forutsetningene som er gjort her.
– I dagens bilmarked er det mye informasjon å forholde seg til som kunde, da er det vesentlig at slike oversikter baserer seg på korrekte data og utregninger. Vi setter pris på at Motor raskt har ryddet opp i dette, sier Marius Tegneby.
Motor beklager feilen overfor BMW og sine lesere.