Bertel O. Steen venter store endringer:
Skal parkere forhandlere
Bertel O. Steen, landets nest største bilimportør med sju merker og et nettverk med over 200 forhandlere, har begynt en total reorganisering av hele sitt forhandlernettverk. – Det blir færre forhandlere, sier konsernsjef Bjørn Maarud til Motor.
Men hovedspørsmålet har han ennå ikke svar på:
Hvordan vil virksomheten til en bilforhandler se ut om noen år?
Langt mindre vet han hvor stort forhandlernettverket til Bertel O. Steen vil være når omorganiseringen er ferdig.
– Vi ønsker at flere forhandlere vil gå i retning av å bli et bilhus, med flere merker i porteføljen, uten at det ligger noen minimumskrav der. Noen vil ta flere, noen vil ta færre. Samtidig er det vanskelig å si hvor mye nye tjenester vil utgjøre sammenliknet med det tradisjonelle bilsalget i 2025. Noen sier 15 prosent, andre sier 50 prosent. Men det er ganske sikkert at man ikke kan leve av å bare selge bil og verkstedtimer i all framtid, sier Maarud.
Bertel O. Steen solgte omlag 35.000 biler gjennom sine forhandlere i 2018.
Etter overtakelsen av Citroën i 2015 og Opel i 2018 representerer Bertel O. Steen i Norge sju ulike person-/varebilmerker: Mercedes-Benz, Kia, Opel, Peugeot, Citroën, DS og Smart.
Les også: NAF advarer mot fullmaktssalg
Bertel O. Steen skriver i en pressemelding at «kombinasjonen av presset lønnsomhet i bransjen og større krav til investeringer i fremtidsrettede løsninger vil være utfordrende for mange forhandlere».
Hvor mange forhandlere som forsvinner er helt i det blå.
– Dette arbeidet begynner nå. Det er veldig mange som skal snakkes med, men vi vil være åpne samtidig som vi ikke sprer usikkerhet, sier Maarud.
I pressemeldingen heter det «at dagens kunder har en annen kjøpsadferd når det gjelder bil enn tidligere, og vi er sikre på at kundene vil ha enda høyere forventninger til en bilforhandler i årene som kommer. Som importør har vi et ansvar for at vårt distribusjonsnett er effektivt og rustet for fremtiden. Det er derfor nødvendig å ta et aktivt og strategisk grep om distribusjonsnettet i lys av de kraftige endringene bransjen står overfor».
Les også: Bertel O. Steen overtar Opel Norge
Vil ta flere år
– Vi mener at dagens forhandlerstruktur ikke er bærekraftig i forhold til fremtidens krav til effektiv bildistribusjon, og de økte investeringer som kreves i den transformasjonen bransjen er inne i. Vi må sikre at de rette forhandlerne får økonomisk grunnlag og investeringsevne inn mot morgendagens krav og løsninger, sier Maarud.
Et nytt nettverk med sterke regionale forhandlere «vil etter all sannsynlighet medføre et redusert antall forhandlere i forhold til det store antallet i dagens nettverk», heter det.
– I praksis vil en slik nasjonal reorganisering ta flere år å gjennomføre, og prosessen vil skje gradvis. I tillegg vil naturligvis eksterne faktorer spille inn, sier Bjørn Maarud.
Les også: Kjenner du alle lampene på dashbordet?