NORGE I GRÅTT, HVITT OG BLÅTT: Grå biler foran en grå bygning i hjertet av Oslo. Det er betegnende for vårt fargevalg. Foto: Guri Haram

Farger gir bedre trafikksikkerhet:

Så grå er vi når vi velger bil!

Fargen på bilen har ikke bare å gjøre med estetikk, men også synlighet i trafikken. Likevel går de fleste norske biler nesten i ett med asfalten.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Den norske bilparken består av flest svarte biler, deretter grå og så over til sølv. Det viser Statens vegvesens motorvognregister med drøye 2,7 millioner registrerte biler. De mangler statistikk for nærmere 90.000 biler.

Av biler med friskere farger leder blå, med rød biler som en god nummer to.

Ser vi på den nyere trenden ble det både i fjor og i år registrert flest grå, svarte, og deretter hvite biler.

Hittil i år har 17 nybilkjøpere valgt turkis, mens bare tre personer har skaffet seg en rosa bil.

Blå og rød er mest populære blant de kraftige fargene.

 

 – Rekkefølgen sort, grå, mørkeblå og hvit er de mest etterspurte fargene for våre kunder, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos Volkswagen.

Les også: Dette er bilen som leder i ladekøen

Topp 10-lista

Dette er de 10 farge-kategoriene som har flest biler, i følge Motorvognregisteret:

Svart

665.502

Grå

604.687

Sølv

382.327

Blå

291.586

Hvit

256.102

Rød

204.566

Ikke oppgitt

86.893

Brun

83.304

Grønn

76.098

Beige

46.568

Ingen andre farger er på mer enn 20.000 biler.

Les også: Nå er det halvannet års ventetid på denne dieselbilen

Grå for depresjon

Hvit gir god synlighet om sommeren. Men ved slaps og snø skjer ulykker raskt.

– Det samme med de grå bilene som går i ett med asfalten. Rødt, gult og oransje gir derimot høy synlighet, forteller Dagny Thurmann-Moe, eier og daglig leder av KOI Fargestudio.

Samlet visuelt inntrykk av den norske bilparken er i dag ganske så grått, mener hun.

– Uansett kultur, verdensdel eller bakgrunn bruker kunstnere grått for å visualisere depresjon, sier hun oppgitt.

Å velge en grå bil fordi man ikke orker å vaske den blir helt feil, ifølge fargeeksperten.

– Både hvite, svarte og mørke bilfarger fremhever skitt. Men dette bør ikke være førende. Skitten skal vaskes av som en del av vedlikeholdet, formaner hun.

Se filmen: Plutselig står elgen midt i veien

Velmente råd

I et parkeringshus på Gardermoen dokumenterte den engasjerte fargeeksperten alle de fargeløse bilene som sto på rekke og rad.

Thurmann-Moe synes det er skrekkelig å se dagens fargeløse bilpark. Hun tror det har å gjøre med at de samme velmente rådene ved hussalg også gis for bil – at farger ødelegger for gjensalgsverdien.

ET LITE STYKKE NORGE: Parkeringshuset på Gardermoen er ingen fargeeksplosjon…

– Fargeløsheten har medført en stedløs globalisert estetikk, ikke tilpasset verken lokale behov eller omgivelser. I stedet er man besatt av gråskalaen og velger kun fargedetaljer. Men nå har volumet blitt for stort til at dette fungerer godt, sier hun.

Mange som skal selge bilen sin har derfor ikke en bil som skiller seg spesielt ut i bruktbilmarkedet.

– Bilselgere jeg har snakket med av både gammelt og nytt, forteller at farger ikke påvirker salget negativt så lenge ikke fargevalget blir for sært, sier hun.

Les også: Erna sier elbil-kjøp er det viktigste du kan gjøre for miljøet

Fargerik historie

Da Henry Ford startet masseproduksjon av biler tidlig på 1900-tallet var bilen med det svarte eksteriøret ansett som et luksusobjekt.

– Fargenes inntog kom på 1950-, 60- og 70-tallet, mens vi beholdt fargene utover 90-tallet, forteller Thurmann-Moe.

Hun mener det er et knippe farger som ofte går godt til biler. Formspråket kler som oftest rødt, blått eller grønt. Og kanskje snur den grå trenden…

– En så ekstrem trend som vi har hatt til nå, vil få en motreaksjon. Allerede ser vi at produsentene begynner å bli nysgjerrige på denne utviklingen og vil ha utstillingsmodeller med farger, sier hun.

Les også: Her er alle Motors biltester

Velg etter neglelakken

Fargespekteret hos bilforretningene varierer.

– Hos Porsche får du hvilken farge du vil. Det er bare å ta med favoritt-neglelakken og si at du ønsker samme som bilfarge. Men også Porsche er mest kjente for sine gamle farger fra 1960- og 70-tallet, forteller hun.

Noen bilmodeller skal dog ha et fattigere utvalg.

– Da går det gjerne i svart, hvitt, rødt, og kanskje blått eller blågrønt. Her kan man ikke velge etter NCS-kode eller RAL-fargekode, sier hun – og legger til: RAL er fargeviften man vanligvis går etter på metalloverflater, mens NCS er et generelt fargesystem.

Selv fikk hun en veldig fin rødfarge da hun valgte bil fra Volvo. Men i dag har hun en dyp rød italiener, Alfa Romeo Julietta.

– Jeg er veldig glad i rødt, sier fargeeksperten som bestandig bruker mye farger selv.

FARGEEKSPERT: Dagny Thurmann-Moe mener nordmenn trygt kan velge friskere farger når de kjøper bil.

Når det kommer til interiøret er utvalget enda mer snevert.

– Inventaret bør ikke være for vilt og anmassende, heller raffinert. Selv skulle jeg gjerne hatt det i brunt skinn, men har i stedet sort. Å få en god fargepalett på innsiden er ikke så lett i dag med de få mulighetene som finnes, sier hun.

Les også: Møt kvinnene som lager den beste maten langs veien!

Fargerik produsent

Hos Citroën i Drammen selger de både brukt- og nybil i flere farger.

– Salget av biler med farger har gått oppover. Noen har til og med bestilt helt «ville» farger som mint-grønn. Innen unike farger har vi et godt utvalg. Folk har lyst til å ha det litt annerledes, sier bilselger Christian Skjerven.

Han selger flest sorte biler, men farger som eksempelvis rød er også lettsolgt.

– Velger kundene sort bil, oppveier de gjerne dette med mer farger i interiøret, forteller han.

MER FARGE: Christian Skjerven hos Citroën registrerer at bilfarger har blitt vanligere på markedet de siste årene.

Her har bilprodusenten et bredt utvalg.

– Til Berlingo Multispace kan du få et grønt dashbord, sier han og viser bilde på hjemmesiden av et interiør med dyp grønn og skinnstropp i detaljene. Denne pakken heter XTR, og inkluderer seter med fargedetaljer. I Citroën Cactus leveres dashbord og seter i burgunder med interiørfinesser etter amerikakofferten. Vi synes det er kult med farger. Det er litt nisje noen ganger, men hos Citroën har farger blitt stadig mer kommersielt.