XC40 testet av Euro NCAP:
Ser stjerner etter storkrasj
Volvo ivaretar sin solide sikkerhetsprofil med den lille SUV’en XC40. I en fersk krasjtest hos Euro NCAP ender den på høyeste poengsum.
Dermed slutter XC40 seg til sine storesøsken XC60 og XC90, som også er ledende på sikkerhet i sine klasser.
De tre scorer omtrent identisk på beskyttelse av voksne, barn og trafikanter – men minstemann når ikke fullt like høyt på poengskalaen når de aktive sikkerhetssystemene vurderes.
I 2018 har imidlertid Euro NCAP justert testene.
Nye og strengere krav innen sikkerhetsteknologi er innført. Det er naturligvis svært viktig å være godt beskyttet når kollisjonen er uunngåelig.
Les også: Volvos heftige sikkerhetsambisjon
Men langt bedre er det å unngå den.
Derfor økes fokuset på aktive sikkerhetssystemer som kan forhindre en ulykke. Ikke minst sammenstøt med syklister, som beveger seg raskere enn fotgjengere i trafikkbildet.
– Nye XC40 er en av de tryggeste bilene på markedet. Som standard leveres den med det største tilbudet på sikkerhetsteknologi innenfor små SUVer, og hjelper føreren med å oppdage og unngå kollisjoner, holde seg trygt i kjørefeltet og reduserer konsekvensene av en utforkjøring, sier Malin Ekholm, leder av Volvo Cars Safety Centre, i en kommentar til testresultatet.
Les også: Her er vår test av Volvo XC40
Alle Volvo som selges i dag har oppnådd maksimalt antall stjerner i sine respektive Euro NCAP-vurderinger.
I 2017 fikk XC60 beste resultat i sin klasse, samt beste samlede resultat i den prestisjetunge sikkerhetsutmerkelsen Euro NCAP 2017 «Best in Class». XC90 fikk den samme utmerkelsen to år tidligere.
Lille XC40, som ble kåret til «Årets Bil 2018» har blitt en stor suksess for Volvo. Etterspørselen har ført til at produksjonen blir utvidet i produksjonsanleggene i Europa og Kina.
Les også: Vi har prøvekjørt nye Ford Focus
Også nye Ford Focus er testet etter 2018-kravene til EuroNCAP – og havner nesten på nivå med XC40.
Den har litt dårligere voksenbeskyttelse, men kommer likt ut i de øvrige kategoriene.