Nye tall for bilsalget:
Nedgang i Europa, historisk fall i Kina
Bilsalget i Europa fortsatte å falle i desember. Nybilregistreringene falt 8,4 prosent i desember sammenliknet med desember i 2017. I Kina falt det samlede bilsalget i 2018 – for første gang siden 1990.
Det er antagelig ulike årsaker til fallet i de to markedene:
I Kina er det nært knyttet til redusert økonomisk vekst og handelskrigen med USA. Bilsalget i verdens største bilmarked falt 2,8 prosent, anført av et fall i personbilsalget på 4,1 prosent.
Det ble solgt 28,08 millioner kjøretøy i Kina i 2018, hvorav 23,71 millioner var personbiler.
Kina hadde et rekordhøyt bilsalg i 2017.
Les også: Advarer mot kollaps i elbilsalget
WLTP-trøbbel
I Europa er det nye testprosedyrer som har slått inn for fullt. Flere produsenter har slitt med å lansere WLTP-testede modeller i tide, og det har gitt kraftige utslag på salgstallene.
Samtidig har enkelte av de nasjonale markedene slitt med å matche rekordhøye salgsnivåer de siste årene.
Det totale 2018-salget i Europa var hårfint opp med 0,1 prosent, men siden WLTP ble innført 1. september har kurvene pekt bratt nedover.
Spania og Frankrike er blant markedene som hadde vekst i 2018.
Les også: Dette må du vite om WLTP-testene