Yaris er Toyotas mestselgende modell i Europa:
Kler seg i gull til 20-årsdagen
Det er snart 20 år siden den første Toyota Yaris rullet ut på veiene. Liten og gullfarget. To generasjoner senere blir farfar hyllet med en jubileumsutgave i samme farge.
Første generasjon Yaris ble vist på bilutstillingen i Paris i 1998. Ganske nøyaktig 20 år senere lanseres en ny utstyrsgrad, kalt Y20 – en jubileumsmodell i samme gullfarge som originalen.
Og det er fortjent med en hyllest:
På disse 20 årene har Yaris blitt Toyotas bestselgende modell i Europa.
Les også: Hvem velger seg egentlig en Yaris?
Haifinne
Utstyret på jubileumsmodellen (i salg fra tidlig 2019) vil etter hvert erstatte den nåværende utstyrsgraden Active, men selvsagt med utvidede fargevalg.
På utsiden skiller jubileumsmodellen seg ut med mørkegrå elementer i felger, sideskjørt, grill, speilhus og innramming av tåkelys. Modellen kommer også med en haifinne-antenne i farge som matcher taket, mørktonede glass bak og med Y20-merke på bakluken.
I interiøret går det grå temaet igjen i midtkonsollen, rattet og i et nytt rutemønstret setetrekk.
Les også: Lover batteri-revolusjon
Morsommere
Selvtilliten til Yaris er selvsagt på topp om dagen. Og foran 20-årsjubileet kler den seg ikke bare raffinert, men også rampete. Inspirert av den eksklusive spesialutgaven Yaris GRMN kommer nå Yaris GR Sport.
Også denne modellen får sin debut på bilutstillingen i Paris. Som navnet antyder, Yaris skal også bli morsommere å kjøre.
Modellen kommer med spesielle støtdempere og stabilisatorstag for å øke stivheten. Den er også senket 11 millimeter, og avstanden mellom hjul og hjulbuer er redusert med 18 millimeter. De svarte 17 tommers aluminiumsfelgene er unike for modellen, og vekten er bare fem kilo høyere enn standardmodellen. Dette er oppnådd ved å begrense noen utstyrsvalg.
Les også: Toyota med 10 elbiler tidlig på 2020-tallet
Svart standard
Utvendig har bilen en svart bi-tone tak med haifinne-antenne og spoiler bak, svart nettinggrill, svarte speilhus, svart ramme rundt tåkelysene og svarte elementer i lyktehuset. Mørktonede vinduer bak er standard, det samme er GR-merker.
Innvendig er det sportsseter foran i svart, med hvite sømmer og hvite innstikk. Rattet er det samme som i sportscoupéen GT86.
Fartsressursene står nok ikke helt i stil: Motoren blir den velkjente hybriden med 100 hk.