Oppgradert Toyota C-HR:
Møter konkurransen med mer krefter
Toyotas særpregete C-HR dannet lenge sin egen klasse, men nå øker konkurransen. Toyota svarer med en ny og sterkere motor og enda skarpere fokus på utseendet.
DETTE ER SAKEN: Den største nyheten i oppgraderte C-HR, er muligheten til å velge en hybridmotor på 184 hester.
Kommende Kia XCeed og Mazda CX-30 er spennende nykommere i denne klassen til priser oppunder 400.000 kroner.
Fra før har vi VW T-Roc, som er en av få helfossile biler som henger brukbart med blant alle de elektrifiserte nybilregistreringene.
Stikkord for formtoppen Toyota bygger inn i denne konkurransen, er ny hybridmotor, et nytt multimediasystem og små designgrep som forsterker den særpregete formen.
Motoren er mest spennende:
Den nye hybriden på 184 hester kjenner vi fra nye Corolla. Den andre versjonen på 122 hester kjenner vi godt fra før. I Corolla fungerer den sterkeste motoren utmerket.
Responsen fra den trinnløse girkassa er blitt langt mer momentan og ganske likt de fleste andre automatiske girkasser, i tillegg til at den er i en klasse for seg ved rolig, hverdagslig kjøring.
Det samme kan sies om den mindre motoren, selv om kraftoverskuddet mangler.
Les også: Vår test av nye Toyota Corolla
Velg utstyr!
Startprisen på en C-HR er i dag rundt 320.000. Prisene på de nye versjonene er ennå ikke offentliggjort.
Men i Corollas verden skiller det rundt 30.000 kroner mellom de to motorene.
Hvis differansen blir den samme også på C-HR, vil vi trolig hente fram linjene fra vår test av Corolla:
«Har du en absolutt sum å bruke, ville vi vurdert utstyr framfor hestekrefter. I praktisk daglig bruk er ikke forskjellen på 122 og 180 hester så stor som man skulle tro. Motorkarakteristikken er den samme.»
Les også: Sjekk vår test av dagens C-HR
Glanset spoiler
C-HR får et nytt multimediasystem som inkluderer Apple Carplay og Android Auto smarttelefonintegrasjon.
Front- og baklyktene er oppgradert med premium LED-teknologi, med kjørelys og blinklys integrert i én prosjektor. Baklyktene har fått en glanset svart spoiler mellom seg.
Toyota melder at både kjøreegenskapene og støydempingen er blitt bedre. Dette kommer vi tilbake til når vi skal prøvekjøre nye C-HR i begynnelsen av november.