HIT, MEN IKKE LENGER: På motorvei i Tyskland vil det heretter ikke bli mulig å holde følge med de raskeste i venstrefilen i en ny Volvo. Foto: Peter Raaum

Nye modeller får hastighetsbegrensning:

Fartssperre på 180 km/t blir standard hos Volvo

Alle nye Volvo-modeller får toppfartsgrense på 180 km/t og ny sikkerhetsnøkkel – som standard.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nå lanserer Volvo sine 2021-modeller på det norske markedet. S90, V90 og V90 Cross Country blir oppgradert med en såkalt facelift.

Volvo har lenge snakket om selskapets visjon om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo, en av de mest ambisiøse sikkerhetsvisjonene i bilindustrien.

Nå gjør de som de annonserte i 2019:

Reduserer toppfarten på alle sine nye biler til 180 km/t.

Dette er tiltak som strekker seg forbi lovpålagte krav og regler. Volvos uttalte mål er å bidra til at færre skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken.

Les også: Volvo-sjefen: Elbilsatsingen rammes ikke av krisen

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Kan senke grensen ytterligere selv

I tillegg til hastighetsbegrensningen kommer alle nye Volvo-modeller nå med en sikkerhetsnøkkel som heter Care Key som standard.

Denne gir Volvo-eiere muligheten til selv å kunne sette ytterligere begrensninger på bilens toppfart, for eksempel dersom man skal låne ut bilen til yngre eller mer uerfarne sjåfører.

Innføringen av hastighetsbegrensningen har vist seg å være å være et kontroversielt tiltak etter at den ble offentliggjort i fjor, og enkelte setter spørsmålstegn ved om bilprodusenter har rett til å bruke tilgjengelig teknologi til å innføre slike begrensninger.

Volvo innrømmer da også at de er klar på at de mister potensielle kunder på dette tiltaket – særlig i et land som Tyskland, der en god del Autobahn-strekninger fortsatt ikke har formell fartsgrense.

Les også: Nå skal bilen ta fyllekjøreren

Mener farten dreper

Men Volvo peker på at verken bilens integrerte sikkerhetsteknologi eller godt designet infrastruktur, vil være nok til å unngå alvorlige ulykke eller død dersom en ulykke inntreffer i for høy fart.

 – Vi mener at bilprodusenter har et ansvar for å hjelpe til med å forbedre trafikksikkerheten. Vår fartsbegrensende teknologi, og debatten den har skapt, passer godt inn i et slikt tankesett. Hastighetsbegrensningen og Care Key hjelper folk til å reflektere og kanskje innse at råkjøring er farlig, samtidig som de bidrar til å skape en trygghetsfølelse og støtter mer ansvarlig bilkjøring, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars Safety Centre.

Den svenske produsenten understreker at det kun er toppfarten det er satt en begrensning på. Bilenes motorytelser, som for eksempel effekt, akselerasjon, dreiemoment og lignende, fortsatt de samme.