SNART KLAR: Mange venter på en ny Skoda Octavia. Som diesel er den romslig og svært hengervennlig. Som ladehybrid blir den også mer lønnsom for mange. Foto: Skoda

Verdenspremiere på nye Skoda Octavia:

Nå får dieselsuksessen ledning

Selv som utgående modell holder helfossile Octavia seg på en imponerende 11. plass på registreringsstatistikken i elbillandet Norge. Nå blir den større, mer luksuriøs – og elektrifisert.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Skoda Octavia er Norges klart mest solgte dieselbil. 11. november er det verdenspremiere på en helt ny modell.

I tillegg til tre dieselmotorer med effekt fra 115 til 200 hester, kan nye Octavia også leveres med de to ladehybridene som Motor nylig omtalte under lanseringen av åttende generasjon Golf.

De yter henholdsvis 204 og 245 hester, og skal klare nærmere seks mil på ren elektrisk drift. Begge er koblet til VAG-konsernets sekstrinns dobbeltkløtsjautomat (DSG).

I tillegg kommer tre mindre bensinmotorer på 110, 150 eller 190 hester. Disse har en sjutrinns DSG-kasse og såkalt mildhybridteknologi – altså en liten elmotor som avlaster fossilmotoren, men som ikke kan drive bilen alene.

Les også: Skoda plugger inn dieselflaggskipet

Stadig større

Det er 60 år siden første Octavia ble produsert. Og etter Volkswagen kjøpte opp Skoda i 1991, har modellen vokst til å bli en av verdens mest betydningsfulle. 

Det er nå solgt over 6,5 millioner eksemplarer. 

Den har også gradvis vokst i omfang – og vil med den nye modellen forsvare posisjonen som klassens romsligste.

Bagasjerommet er på hele 640 liter. Det er på literen det samme som i siste generasjon Mercedes E-klasse, selve statussymbolet på romslighet. 

Lengden og bredde har også økt med henholdsvis to og halvannen centimeter. En klassisk paradegren for Skoda – beinplass – forsvares også med ytterligere 7,8 centimeter.

Les også: Skoda lover full familiepakke for elbil-pengene

Passe blanding

Spionbilder av ukamuflerte utgaver, har vist en umiskjennelig Octavia – til glede for dagens entusiaster. 

Det er mange som synes Octavia er en elegant bil, med en passe blanding av muskler og eleganse. Men den nye modellen får blant annet smalere lykter.

Innvendig blir endringene større og mer etterlengtede. For første gang kommer det head up display i en Skoda, i tillegg til to ti-toms infoskjermer. 

Men de gamle praktiske finessene som Skoda er ganske alene om, er selvsagt på plass: Paraply og trakt for påfylling av spylerveske.

Stasjonsvognen, som er mest interessant for oss i Norge, blir lansert først. I løpet av 2020 kommer også den litt mer røffe Scout og den litt mer tøffe vRS.