Pusser opp Micra:
Nissan med kjappere og renere småbil
Nissan utvider Micra-tilbudet med tre nye alternativer: CO2-utslippet er redusert med mellom 13 og 15 g/km og drivstofforbruket kryper ned under halvliteren på mila.
Og i den grad det har betydning for en Micra-kjøper:
Med det spenstigste av de tre nye motoralternativene trenger bilen under 10 sekunder på å komme opp i 100 km/t.
Micra kommer i dag med 1-liters bensindrevet sugemotor og dieselmotor på 1,5-liter og 90 hk. Om de nye alternativene opplyser Nissan:
-
IG-T 100 PS med 1-liters bensinmotor og manuelt gir (5-trinns) eller Xtronic automatgir. Begge har altså 100 hk. Nissan venter at automat-andelen vil vokse fra 12 prosent i 2016 til over 30 i 2022. Motoren har 10 hk mer, høyere dreiemoment (+ 20 Nm, lavere utslipp (-13 til -15 g/km) og lavere forbruk (-0,6 til 0,7 l/100 km).
-
Bensinmotoren DIG-T 117 PS kommer med lavere bakkeklaring, oppgradert hjuloppheng, skarpere styrefølelse og manuell 6-trinns girkasse. Turbobensinmotoren er utviklet av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen i samarbeid med Daimler, parallelt med en 1,3-liters bensinmotor, som nylig ble lansert i Nissan Qashqai. Maks dreiemoment er nå på 180 Nm pluss ytterligere 20 Nm på overboost (mot 140 før), mens altså 0-100 km/t tar 9,9 sekunder (et sekund raskere enn med den forrige 100 hesters utgaven).
-
Den nye spesialversjonen av Micra N-Sport har en betydelig designoppgradering.