Til tross for restrukturering av Alliansen:
– Nissans el-SUV kommer som planlagt
Alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi ser ut til å kunne trekke én positiv effekt ut av koronakrisen: Samling om tettere samarbeid gjennom en felles strategisk plan. Men merkevarene forblir som før.
DETTE ER SAKEN: Nissans el-SUV kommer som planlagt selv om Renault-Nissan- og Mitsubishi-alliansen restruktureres.
Onsdag ble det kjent at storalliansen mellom den franske og de to japanske bilprodusentene i fremtiden skal fordele ansvarsområder og geografiske områder seg imellom i en «leder/følgere-strategi».
Hensikten er å effektivisere både produksjon og generell drift på et overordnet nivå med mye mer utstrakt bruk av felles prosesser, produktplattformer og komponenter.
Nå skal de prioritere konkurransedyktighet, effektivitet og lønnsomhet heller enn volum. Og de tre merkevarene består.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)Mot kanten av stupet
Helt siden daværende toppsjef i Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen, Carlos Ghosn, ble arrestert i japan i 2018, har interne gnisninger og rivalisering preget alliansens tilstand.
Enda verre:
Konsernene har slitt med sviktende salg og stadig dårligere resultater.
Koronakrisen har selvsagt forverret situasjonen betraktelig og nylig uttalte den franske finansministeren at selve Renaults eksistens kunne være i fare uten omfattende og drastiske tiltak.
Samles om felles mål
Et slikt tiltak er altså den dyptgripende og samlende restruktureringen de nå tar fatt på.
De tre bilprodusentene skal bare bruke halvparten så mange kjøretøyplattformer i fremtiden – i alt fire felles arkitekturer. Der alene skal det spares inn hele 40 prosent på produktutvikling.
Målet er at omtrent halvparten av alle alliansens modeller skal utvikles og produseres etter denne tilnærmingen fra 2025.
Hvert av selskapene får hovedansvaret for sine teknologiområder og bilsegmenter, for slik å få slutt på den ødeleggende rivaliseringen som har pågått til nå.
Hver sine teknologier
-
Nissan får ansvaret for autonomi - altså selvkjørende biler, digitaliseringsteknologier for det kinesiske markedet og elbil-drivlinjen CMF-EV ePT.
-
Renault blir leder innen elbilenes elektriske og elektroniske grunnarkitektur og de mindre elektrifiserte drivlinjene CMF-A/B ePT samt digitale teknologier på Android-plattformen.
-
Mitsubishi sitter igjen med teknologien for ladbare hybrider for biler/SUV-er i kompakt- og melomklassestørrelse.
De ulike merkene får også ansvar, globalt eller lokalt, for hver sine bilklasser (segmenter). For eksempel får Nissan ansvaret for SUV-er i kompakt størrelse generelt, mens Renault får ansvaret for mindre SUV-er i Europa. Allerede i dag deler Nissan Juke og Renault Clio/Captur plattform.
Ny giv
Geografisk fordeles også områdene – såkalte referanse-regioner – etter «leder/følgere»-prinsippet. Nissan skal være leder i Nord-Amerika, Kina og Japan, som er verdens tre største bilmarkeder.
Renault blir lederen i Europa, Russland, Sør-Amerika og Afrika. Mitsubishi får ansvaret for Sørøst-Asia og Oseania.
Akkurat hva konsekvensene av denne strategien når det gjelder tilstedeværelsen på lengre sikt til de ulike merkevarene, gjenstår å se.
Overfor Motor kan informasjonssjef Knut Arne Marcussen hos den norske Nissan-importøren berolige dem som lurte på om elbil-drømmen var i ferd med å glippe – om den kommende elektriske SUV-en som ble vist i fjor som konseptbilen Ariya, i det hele tatt ville bli noe av.
– Det er ingen endringer i de planene, sier Marcussen til Motor.
– Programmet ligger fast og den elektriske SUV-en kommer som planlagt.