SISTE SJANSE: Dette er den fornyede kompakt-SUV-en SsangYong Tivoli, som den koreanske produsenten kan booste salget og redde selskapet.

Koreaner sliter i motbør:

Er det kroken på døra for dette bilmerket nå?

SsangYong Motor varsler at underskuddet deres økte kraftig i første kvartal. Eierne, indiske Mahindra & Mahindra, har kansellert en tidligere foreslått hjelpepakke og nå er den koreanske produsenten på kanten av stupet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Etter at styret i eierselskapet stemte mot investeringsplanen for SsangYong, står bilprodusenten i fare for å forsvinne.

Første kvartal i år var det 13. på rad med tap, og denne gangen var underskuddet skremmende stort for en så liten produsent:

193,5 milliarder won, tilsvarende over 1,5 milliarder kroner. I tilsvarende kvartal i fjor var underskuddet på 211 millioner kroner.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Ikke bare korona

Koronakrisen er selvsagt en del av årsaken, men er bare en forverrende faktor som kommer på toppen av strukturelle årsaker.

I samme periode falt omsetningen fra 7,560 milliarder til 5,257 milliarder kroner.

«Avbrudd i produksjonen på grunn av koronavirus-epidemien og salgssvikt grunnet virusfrykt kuttet i bunnlinjen», heter det i uttalelsen fra produsenten.

SsangYong er rangert som den tredje sør-koreanske bilprodusenten etter Hyundai og konsernsøster Kia, og foran GM Korea (eks. Daewoo Motor) og Renault Samsung.

GAMMEL TRAVER KAN FORSVINNE: Rexton er et modellnavn som har eksistert lenge og tidligere generasjoner av den røslige og robuste SUV-en har til tider solgt relativt bra i Norge, i hovedsak med grønne skilter.

Får ikke nok friske penger

Det sørkoreanske datterselskapet til Mahindra & Mahindra har slitt med fallende salg av sine nye modeller og morselskapets avgjørelse nylig om å renonsere på å foreta en planlagt kapitalinnsprøytning.

Modellene produsenten tilbyr i dag er den store SUV-en G4 Rexton, kompakt-SUV-en Korando og den mindre Tivoli, samt pickup-en Rexton Sports. En ny og rimeligere versjon av Tivoli ble nylig introdusert i Europa i et forsøk på å få fart på salget.

Tidlig i år varslet Mahindra, som kjøpte 70 prosent av SsangYong i 2011 for noe over fire milliarder kroner, at de ville tilføre 1,86 milliarder kroner i kapitaløkning. I forrige uke stemte styret imot planen på grunn av den usikre situasjonen for bilmarkedene fremover.

Eierne har sagt at de vil vurdere en engangs-krisepakke på ca. 320 millioner kroner for å hjelpe SsangYong gjennom den neste tremåneders-perioden. Ifølge analytikere, sitert av Korea Herald, vil en slik pakke bare imidlertid bare gi den kriserammede produsenten et midlertidig pusterom. De mener selve selskapets eksistens er truet om det ikke kommer et betydelig oppsving i bilsalget.

Fra januar til april ble det bare solgt 30.952 eksemplarer av de fire modellene SsangYong tilbyr, ned 33 prosent fra heller ikke briljante 45.908 biler i samme periode i fjor.

Spekulasjonene rundt en mulig nedleggelse av SsangYong ble forsterket av at revisorene i KPMG ikke ville uttrykke noen mening om resultatene, noe som tolkes som et faretruende signal.

I Norge importeres SsangYong i dag av Gill Gruppen, som også tar inn Subaru og elbilene til MG. Så langt i år er det registrert 38 biler, hvorav 14 som personbil.