STILLERE: Ny teknologi skal gi vesentlig mindre veistøy i Hyundais bilmodeller uten at det koster vekt. Dette blir spesielt viktig i elbiler med lite motorstøy og mye vekt. Foto: Hyundai Motor

Hyundai tar «norgesproblemet» på alvor:

Ny teknologi halverer veistøyen

Elbiler med minimal motorstøy gir enda mer fokus på et større problem her nord: Veistøy. Hyundai har funnet en løsning.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hyundais patenterte Road-noise Active Noise Control (RANC) skal redusere veistøyen med opptil tre decibel.

I Norge er asfalten svært grovkornet. Det har noen opplagte fordeler. Asfalten blir ikke like slitt av piggdekk, dreneringsegenskapene er bedre, dekkene får bedre grep og asfalten er lysere i mørket.

Men det er også en stor ulempe: Den grove asfalten gir mye dekkstøy. Det er ikke bare plagsomt, men også trettende og direkte trafikkfarlig.

Du har garantert lagt merke til hvor mye stillere bilen går bare du kommer litt sørover i Europa, der asfalten er finere og temperaturen høyere.

Fra rundt 50 km/t er det andre støyfaktorer enn motoren som dominerer i en bil. En elbil er altså vesentlig mer stillegående opp til denne hastigheten enn en tradisjonell fossilbil. Men slett ikke over. Kanskje tvert imot.

Les også: Her er årets beste bilkjøp

Halverer støy

Motors inntrykk er at elbiler generelt er dårligere isolert mot støyen fra underlaget. Kanskje fordi støyisolasjon har en vekt – og høy vekt er en av elbilenes største utfordringer i dag. Det er definitivt lettere å redusere støyisolasjonen enn batteriet.

Hyundai har tatt patent på en teknologi som de hevder kan halvere støyen fra underlaget – uten at totalvekten økes med mer enn tyngden av noen små mikrofoner og sensorer. De kaller det Road-noise Active Noise Control (RANC).

Teknologien er i utgangspunktet den samme som benyttes i hodetelefoner. Men i en bil er utfordringen å takle den lange avstanden fra støykildene til menneskeøret. 

Les også: Snart kan alle høre hva de vil

«Motstøy»

Mikrofoner og sensorer fanger opp støy og vibrasjoner fra underlaget, mens en digital enhet behandler signalene og sender ut omvendte lydbølger gjennom bilens høyttaleranlegg. Denne «motstøyen» har frekvenser som er mer behagelig for øret.

Det tar cirka 0,009 sekunder før støy fra veien når passasjeren. Prosessen med å analysere støyen og skape en ny lydbølge, tar bare 0,002 sekunder.

Det er få biler som ha fått mer kritikk for veistøy enn Hyundai. Nå er de tydeligvis lei av støyen både fra veien og kritikerne.