SPRØYTER: Hjelpemannskaper gikk nye runder for å desinfiserte butikker og utemiljø i Wuhan mandag. Foto: NTB-AP

Coronaviruset kan gi milliardsmell for verdens bilprodusenter:

Stopp for I-Pace, Polestar 2 kan bli utsatt

Coronaviruset begynner å ryste bilbransjen: Jaguar har stanset I-Pace-produksjonen, mens Polestar varsler at deres første helelektriske modell kan bli utsatt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mens fabrikker i Wuhan og Hubei-provinsen fortsatt holder stengt, risikerer nå bilindustrien globalt store forsinkelser og redusert produksjon i ukene som kommer – med milliarder i tapt fortjeneste som konsekvens.

Det er ikke bare kinesisk bilindustri som merker de alvorlige konsekvensene av influensa-epidemien.

Ringvirkningene globalt begynner å bli dramatiske, da produksjonen har stoppet opp hos hundrevis av kinesiske underleverandører.

Norske importører har ikke varslet at det får konsekvenser for det norske markedet – foreløpig.

Men tirsdag kom beskjeden om at  Jaguar tar en pause i produksjonen av I-Pace, samtidig som Polestar-ledelsen varsler at lanseringen av deres Polestar 2 kan bli utsatt.

– Det er en veldig bekymringsfull situasjon for våre ansatte i Kina. Volvo håper å være i gang igjen innen to uker, men drøyer det lengre må vi se hvordan vi skal gripe dette an. Situasjonen er virkelig uforutsigbar, og det ville være naivt å bare si at dette skal bli bra, sier Thomas Ingenlath til Svenska Dagbladet.

Polestar 2 ska bygges i Luqiao i Kina. Storskalaproduksjon er ennå ikke gang, men jo lengre coronaviruset sprer seg, jo kraftigere vil det påvirke oppskaleringen av produksjonen.

Samtidig sa Mercedes-sjefen Ola Källenius tirsdag at selskapet nå forbereder å starte opp igjen produksjonen ved deres fabrikk i Beijing, men at det er for tidlig å fastslå hvilke effekter spredningen har hatt.

Dele-risiko

Den største utfordringen for bilprodusenter utenfor Kina, er risikoen for ikke lenger å få nødvendige deler fra kinesiske underleverandører som har måtte stenge fabrikkene sine på grunn av de forlengede tiltakene fra myndighetene for å få bukt med virusutbruddet.

Per mandag var over 40.000 mennesker bekreftet smittet og over 900 døde som følge av coronavirus-epidemien.

Ifølge FN-statistikk eksporterte produsenter i Kina komponenter til verdens øvrige bilindustri for godt over 35 milliarder dollar i 2018 (320 milliarder kroner, etter dagens kurs), mens enkelte analytikere opererer med dobbelt så høye tall – da kinesiske deler også eksporteres til underleverandører i andre land.

I noen tilfeller der leveranser fra Kina stopper opp, kan det finnes alternative leverandører. Det er tilfellet for Volvo, som midlertidig har måttet skaffe batterier fra en annen kilde enn den kinesiske leverandøren som har måttet stenge dørene, i følge BBC.

Produksjonsstans brer om seg

Allerede i forrige uke kom den første beskjeden om stans i bilproduksjon utenfor Kina på grunn av epidemien.

Hyundai annonserte ifølge Automotive News at produksjonslinjene i Sør-Korea måtte stoppes på grunn av manglende tilgang på nødvendige deler fra en kinesisk underleverandør.

I etterkant har også Kia og Renault Samsung Motors stoppe produksjonen i Sør-Korea.

I Japan har Nissan besluttet midlertidig stans i produksjonen ved fabrikken i Kyushu, samtidig som de har annonsert at den globale forsyningskjeden deres begynner å få problemer.

Fiat Chrysler har varslet at produksjonen i Europa kan måtte opphøre allerede om en til to uker, også her på grunn av svikt i leveransene av deler fra kinesiske leverandører.

Jaguar Land Rover har varslet nedgang i inntjeningen i inneværende kvartal, og annonserte mandag problemer med tilgang til deler for videre produksjon.

Tirsdag kom beskjeden om at selskapet stanser I-Pace-produksjonen ved fabrikken i Østerrike. Foreløpig stenges produksjonen for én uke. Elektriske I-Pace stod for 16 prosent av Jaguars salg i Europa i 2019 – og nær 95 prosent av Jaguar-salget i Norge i fjor.

Les også: «Skal du forstå elbilmarkedet, må du se til Kina»

Stillstand i Kina – og spredning til Tyskland

Krisen skyldes tiltakene som er iverksatt for å bremse spredningen av coronaviruset som har sin kilde i Wuhan i Hubei-provinsen i Kina. 

Av utenlandske merker som har måttet stanse produksjonen i Kina, finner vi VW, BMW, Toyota og Honda. Nissan, Peugeot og Citroën.

Ingen av dem har planer om å starte opp igjen denne uken, mens noen har varslet at de håper å komme i gang igjen om en uke.

Selve Hubei-provinsen er fortsatt bortimot sperret av.

Både General Motors, Honda og den store kinesiske produsenten Dongfeng Motor, har fabrikker i området – og en av Hondas produksjonsenheter er i Wuhan.

Valéo, en fransk underleverandør til bilindustrien, har tre fabrikker i Wuhan, som vil være stengt til midten av uka – minst.

I Tyskland har coronaviruset ført til stans i produksjonen hos Webasto i Stockdorf, der i alt syv ansatte er blitt smittet – det første tilfellet, en ansatt som var blitt smittet i et forretningsmøte, ble rapportert i slutten av januar.

Uvisse konsekvenser

Hva konsekvensene for bilindustrien globalt vil bli, er foreløpig vanskelig å si.

Noen estimater indikerer at Kinas bilproduksjon kan bli redusert med mellom en og to millioner kjøretøy i 2020. At kostnadene allerede beløper seg til mange milliarder i tapt omsetning, er på det rene.

Den kinesiske bilproduksjonen var allerede inne i en nedadgående trend, og vanskelighetene kommer i tillegg til utfordringene som har fulgt av handelskonflikten mellom Kina og USA.

Mike Wall, som er bilbransjeanalytiker hos IHS Markit, sier til Automotive News at det er vanskelig å vurdere hva effekten av produksjonsproblemene vil bli. Det skyldes delvis det enorme antall ulike deler og komponenter som produseres i Kina. Dessuten spiller faktorer som størrelsen på eksisterende buffere i forsyningskjeden, som sikkerhetslagere og mulighetene for å bruke alternative leverandører, inn.

– Den dårlige nyheten er at det er tilstrekkelig at én komponent ikke lenger er tilgjengelig, for at hele produksjonslinjen stopper opp, sier Wall.

Les også: Her er årets viktigste elbil-lanseringer for norske kunder

Sentrallager i Europa

Det er per i dag ikke meldt om konsekvenser for norske bilkunder som følge av produksjonsstans hos produsenter eller underleverandører.

Norwegian Mobility Group, importøren av det eneste kinesiske bilmerket som i dag selges i Norge, nemlig MG, venter ikke leveringsproblemer som følge av krisen. Salgs- og marketingdirektør Dag Asbjørnsen opplyser i en e-post:

–  Vi er i den heldige situasjonen at MG Europa har sentrallager i Amsterdam. Vi har meget god tilgang på MG ZS EV kundebiler i de neste månedene fremover. Det er den informasjonen vi har p.t.

Volvo har produksjon i Kina, men Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos Volvo Car Norway, opplyser at det ikke er snakk om betydelige leveringsutfordringer. S90 og XC60, som produseres i Kina, kan bli inntil 14 dager forsinket, men det er foreløpig begrenset til det. Øvrige modeller er ikke påvirket i øyeblikket.

PRØVET MANN: Den nye Nissan-sjefen Makoto Uchida hadde strengt tatt mer enn nok av utfordringer allerede før virusepidemien. Nissan er tungt tilstede i den rammede Hubei-provinsen.

Nissan overvåker

Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Volkswagen-importøren Møller Mobility Group sier de ikke har fått melding om at VW-modeller for det norske markedet skal være berørt.

Nissan er tungt til stede i Hubei-provinsen, som er hardest rammet av epidemien.

De ser heller ikke for seg nært forestående leveringsproblemer til norske kunder.

Fra kommunikasjonsansvarlig Knut Arne Marcussen har vi mottatt følgende, mer generelle uttalelse:

«Nissan overvåker situasjonen nøye og er i dialog med myndighetene. I samsvar med det vurderes det oppstart av produksjonen i Kina igjen etter 10. februar i Hubei-provinsen, inkludert Wuhan som vil følge etter 14. februar. Vi vil komme med en oppdatering når det er nødvending. Generelt foretar Nissan en løpende vurdering av situasjonen og tar selvsagt alle helsemessige og sikkerhetsmessige grep for å sikre de impliserte parter, inkludert våre ansatte.»

PS: Saken oppdateres!