END OF STORY: Det så ut som et lovende eventyr da Mercedes lanserte sin GLC F-Cell på markedet i 2018. Nå er eventyret ute. Foto: Daimler

Mercedes legger om hydrogensatsingen:

Nå blir det full stopp for denne

Det tyske Daimler-konsernet har bestemt seg for å dreie sin hydrogenstrategi helt og holdent mot tunge kjøretøyer i et samarbeid med Volvo. Det betyr enden på visen for Mercedes GLC-F-Cell.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Mercedes slutter med utviklingen av hydrogendrevne personbiler.

Daimler, morselskapet til Mercedes-Benz, har de siste 30 årene holdt på med utvikling av hydrogenteknologi for personbiler.

I 2007 lanserte de en brenselcelleversjon av B-klasse, som var på en medieomsust verdensturné og det gikk en liten flåte av disse på norske veier mellom 2010 og 2014.

Daimler var senere en pådriver for utbygging av en infrastruktur med fyllestasjoner for hydrogen i Tyskland i samarbeid med gassgiganten Linde og har vært aktiv i det såkalte hydrogenrådet, i blant annet også bilprodusentene Toyota, Honda, Hyundai, General Motors, BMW, Audi og kinesiske Great Wall, er medlemmer.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Bygget ladbar hydrogenbil

Høsten 2017 så det ut til å gå mot fornyet satsing, med presentasjonen av markedets første ladbare hydrogen-hybrid, GLC F-Cell, med både brenselcelle- og batteriteknologi.

Med dagens korona-situasjon og den uunngåelige økonomiske nedturen, er det nok mindre attraktivt å fortsette å investere i en teknologi som fortsatt er flere år unna å kunne komme på markedet i stor skala.

Det er sannsynligvis en sterkt medvirkende årsak til at Mercedes-Benz kaster inn håndkleet og dropper å satse videre på hydrogenløsningen for personbiler.

Selskapet annonserte beslutningen i forrige uke.

EN SKAL UT: Den minste av disse tre er historie. Nå fortsetter likevel hydrogensatsingen for de to andre: Daimler skal fra nå av samarbeide med Volvo om brenselcelledrevet tungtransport.

 

Satser tungt

Det betyr likevel ikke at Daimler-konsernet kaster all hydrogensatsing på båten. De har nemlig inngått et omfattende samarbeide med Volvo Group for å videreutvikle programmet for hydrogendrevet brenselcelleteknologi for tunge kjøretøyer.

Denne strategien rimer mer med hva mange industriaktører hevder, nemlig at etterhvert som batteriteknologien har vist seg å gjøre elektriske personbiler stadig mer konkurransedyktige, fremstår hydrogen mer egnet for tunge transportløsninger, lastebiler busser, båter og tog.

Mercedes sin exit fra hydrogen står i kontrast til erkekonkurrenten BMWs relativt ferske satsing på brenselceller:

Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om den kommende hydrogen-SUV-en fra den kanten, resultatet av et samarbeid med Toyota. Foreløpig har BMW vist den som konseptbil ved navn i Hydrogen Next.

Nå kan de i det minste notere seg at det blir en konkurrent mindre i fremtiden.