Hyundai: «Vi har gjort store framskritt»
Ruller ut ny hydrogen-SUV
Hyundai presenterer om få uker 2. generasjon av sin hydrogen-SUV hos utvalgte forhandlere rundt om i Norge – med nytt navn, 40 prosent økt rekkevidde og en innstegspris på 585.900 kroner.
Nexo erstatter ix35, koreanernes første hydrogenbil, som ble lansert i 2012 på et rent Tucson-chassis. Nå kommer en dramatisk forbedret versjon.
Nexo er større, raskere, fiksere og dyrere enn forgjengeren.
Mens ix35 startet på 450.000 kroner, har Nexo en prislapp like over den eneste hydrogen-konkurrenten, sedanen Toyota Mirai (som starter på 559.000 kroner).
Les også: Helt uten rekkeviddeangst
Hyundai har ikke spart på noe når de nå markerer at de mener alvor med hydrogen-satsningen:
-
Nexo har et betydelig forbedret brenselcelle-system, med en systemeffektivitet som er økt til 60 prosent, samtidig som lagringstettheten i tankene er økt.
-
Basert på de utgående NEDC-målingene skal bilen teoretisk ha en rekkevidde på hele 754 km pr fylling, men det er uvisst hvordan fasit ser ut med WLTP-syklus.
-
Bilen er hele 26 cm lengre enn den gamle, og har fått 60 liter større bagasjerom.
-
Dessuten er det et hav av forbedringer på sikkerhetssystemer, som var beskjedent tilstede i forrige generasjon.
– Blind-spot View Monitor er en av de mer avanserte nyhetene i vår nye hydrogenbil. Her har man videreutviklet blindsonevarslingen vi kjenner fra våre andre modeller, og lagt til kameraer som følger med på blindsonen. Når sjåføren skal skifte fil, aktiveres kameraet på den siden man blinker til, og blindsonen vises på skjermen i instrumentpanelet. Dette minsker faren for kollisjoner ved filskifte enda mer enn tidligere, sier Øyvind L. Knudsen, produktsjef i Hyundai Motor Norway, i en pressemelding.
Les også: Endelig setter de pris på Kona
– Vi har også gjort store fremskritt når det kommer til kald start, som tradisjonelt har vært en utfordring på hydrogenbiler. NEXO starter uten problemer selv i temperaturer under 30 minusgrader, sier han.
Nexo får også selvkjørende egenskaper, og med mulighet for det Hyundai kaller «Remote Smart Parking Assist» kan bilen parkere seg selv.
Les også: Bygger for ti-doblet hydrogen-produksjon