Ny teknologi i Hondas elektriske retrobil:
Disse speilene blir standard
Vi har så vidt sett det som dyrt ekstrautstyr på Audis luksus-SUV. Men i Hondas lille elektriske bybil blir kameraspeil standard.
Da Honda e ble vist som konseptbil, trodde selvsagt alle at disse speilene var en typisk kul greie som ville forsvinne på veien mot ferdig produksjon.
Men, nei.
Honda viser at de mener alvor med ambisjonen om å dytte masse ny teknologi inn i et retroinspirert design.
De nye speilene er altså små kameraer som visualiserer speilbildet på to monitorer som sitter i hver sin ytterkant av instrumentpanelet.
Stikkord er sikkerhet, aerodynamikk og selvsagt design.
e-tron har altså disse speilene som tilvalg, mens kinesiske Byton har utviklet sin M-Byte-prototype med to ulike speilløsninger. Kameraspeilene er foreløpig ikke godkjent i Kina, men kan komme på deres biler i Europa og USA.
Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå
Bedre i regn
I følge Honda reduseres blindsonen med fra 10 til 50 prosent, avhengig av type visning i speilet.
Kameraet er også bedre skjermet mot regn og dugg – i tillegg til at det gir langt bedre visualisering om natten.
Ved rygging vises linjene for retningen, slik vi i dag kjenner fra ryggekameraer. Kameravinkelen blir også utvidet ved rygging.
Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?
Rundt 20 mil rekkevidde
Selve kameraene krever ikke mer bredde enn bilen selv. Det gir økt smidighet i trange bygater og parkeringshus.
Speilene skal også forbedre aerodynamikken med 90 prosent, sammenliknet med tradisjonelle sidespeil. Ikke helt bagatellmessig i en tid da elbilprodusentene gjør alt for å tyne mest mulig rekkevidde ut av ganske begrenset batterikapasitet.
Honda e får rundt 20 mil rekkevidde, men ingen tall er foreløpig offisielle. Heller ikke prisen.