Nye Toyota Prius Plug-in
Solcelle-tak skal gi ekstra kilometer, men funker det?
«Alle monner drar» tenkte nok Toyota da nye Prius Plug-in ble utstyrt med solcelle-tak. Det gir ingen super ladeeffekt, men gir deg kanskje fire kilometer ekstra rekkevidde på en solrik dag. Bilen er uansett bensingjerrig og miljøvennlig i trafikken.
Toyota har hatt en ladbar Prius i salg tidligere, men den elektriske rekkevidden har vært svært kort og salget like begrenset.
Nye Prius Plug-in har fått et betydelig større batteri (8,8 kWh), en varmepumpe som bidrar til mer effektiv oppvarming og et tak med solceller som altså bidrar litt til effektiviteten.
Luksusbilen Fisker har hatt dette tidligere, uten noen stor suksess.
Les også: Fire nykommere på Golf-jakt
Varmepumpen skal gjøre drivverket effektivt ned mot minus 20 grader, lover Toyota.
De hevder at bilen klarer 62 kilometer på strøm, før bensinmotoren starter og hjelper den videre.
Vi klarte i overkant av 40 kilometer i pluss to grader med tungt-rullende vinterdekk. Hvor mye som skyldes solcellene, vet vi ikke, siden vi ikke så sola de dagene vi kjørte bilen.
Uansett: Sammen med siste generasjon hybriddrivverk, gir dette deg en effektiv, bensingjerrig og miljøvennlig bil uten rekkeviddeangst. De fleste dagene med småkjøring brukte bilen 0,0 liter på mila, på en langtur på 120 kilometer, brukte den 0,32.
Du kan kjøre opp til 135 km/t på strøm, men det er lite effektivt. Over 90 km/t tømmes batteriet svært raskt. Da bør du heller velge å kjøre i hybrid-modus.
Så lenge du har tilgang på strøm, er kjørekomforten i denne ladbare utgaven, bedre enn i en vanlig Prius Hybrid.
Støynivået er lavere, spesielt under akselerasjon, og bilen er raskere fordi kraften fra elmotoren slår inn umiddelbart. Elmotoren gir 72 hester alene, men sammen med bensinmotoren har du 122 hester å rutte med. Det holder greit.
Automatgiret bidrar til en lettkjørt opplevelse. Utstyrsnivå er høyt, med blant annet Toyota Safety Sense med radar som holder avstanden til bilen foran, bremser for fotgjengere i by. LED Matrix hovedlys og GO navigasjon er standard.
På et par området er Prius Plug-in dårligere enn den vanlige hybrid-utgaven. Batteriet stjeler en sitteplass i baksetet og mye plass i bagasjerommet. Dette oppgis av fabrikken til 360 liter (det ser mindre ut) og egner seg dårlig for en familie med barn. Til sammenlikning oppgis Prius Hybrid til 502 liter.
Prius Plug-in er også dyrere. Billigste utgave koster fra 324.000 kroner. Uansett har Toyota nå fått en ladbar hybrid som kan konkurrere med den noe dyrere bestselgeren VW Golf GTE.