DS 7 er priset som ladbar hybrid med firehjulsdrift:
Utfordrer «folke-SUV’en»
Med pris på 570.000 kroner for en topputstyrt modell, legger DS 7 seg rundt 70.000 kroner over Norges mest solgte ladbare hybrid med firehjulsdrift, Mitsubishi Outlander. I prisdifferansen ligger blant annet mer effekt og større bagasjerom.
Her er noen nøkkeldata som bør gjøre ganske ukjente DS mer synlig på salgsstatistikken utpå senhøsten, når de første bilene kan leveres i Norge:
50 kilometer elektrisk rekkevidde. Firehjulsdrift. 300 hestekrefter.
Og altså prisen i versjonen Grand Chic – som ifølge importøren har det meste: 570.000 kroner.
DS er premiummerket til PSA-konsernet. Vi skal med andre ord et hakk opp fra Peugeot, Citroën og Opel – som også er under samme paraply.
Da er det ikke unaturlig å se mot Volvos ladbare versjon av XC60, som har en startpris som ligger 200.000 kroner over DS 7.
Les også: Mer enn 1100 reservasjoner på DS3-elbilen første dag
Full pakke
Men sammenliknet med rimeligere Outlander, har DS 7 først og fremst snaut 70 hester mer (300 totalt, fordelt på en bensinmotor og to elektriske motorer), et større bagasjevolum (555 liter, 100 liter mer enn Outlander), samt vesentlig høyere kjørekomfort.
Inkludert i den eneste utstyrsversjonen som kommer til Norge, får du blant annet dette som standard:
Navigasjon, skinninteriør med elektrisk justering, full LED hovedlys, Scan Suspension (støtdemperne justerer seg etter forholdene ved hjelp av kamera), 19-tommers felger, siste generasjon safety brake, adaptiv cruise control med selvkjøring nivå 2 og ladekabler, én til lading i vanlig kontakt og en type 2 for lading fra ladeboks.
Ladetider oppgis til åtte timer med standard kontakt (3,3 kW, 8A) og en time og 45 minutter med veggboks (6.6 kW 32A). Drift på alle fire hjul er alltid tilgjengelig, uansett batteristatus.
Les også: Dette betyr varsellampene på dashbordet
Gleder seg
– Vi gleder oss til å starte salget av DS 7 Crossback E-Tense 4x4, en spennende bil i premiumsegmentet. Vi har fått til en konkurransedyktig pris, og vi mener at en ladbar SUV med firehjulsdrift er en interessant bil for det norske markedet, sier Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles Norge hos Bertel O. Steen.
Motor har kjørt den mest motorsterke versjonen av DS 7 som er tilgjengelig på det norske markedet i dag, en 225 hesters bensinmotor med den samme åttetrinns automatkassen som hybrid-utgaven får.
Bilens beste egenskap er komfort helt i tetsjiktet, med svært lavt støynivå og meget gode seter – i tillegg til et solid kraftoverskudd.
Liker du designet, som også er litt spesielt innvendig, så får du en sprek og romslig SUV med firehjulsdrift som kan kjøres rimelig – og til en relativt gunstig pris.
De første bilene ankommer Norge i fjerde kvartal i år.