SPLITTER NY: BMW-1 i tredje generasjon får forhjulsdrift, etter at de to foregående årgangene (2011 og 2014) hadde bakhjulsdrift. Foto: BMW

Oppsiktsvekkende endringer på BMW-1:

Skifter fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift

BMW bytter til forhjulsdrift på sin minste modell – men opprettholder ambisjonen om å lage klassens mest kjøreglade bil.

Publisert Sist oppdatert

Diskusjonen går jevnlig blant de bilinteresserte: Hvor går grensen mellom en facelift og en helt ny bil?

Produsentene vil selvsagt at alt skal virke nytt. Men ser man litt nøyere etter, så er ofte både understell og karosseri det samme – bare med litt kosmetiske endringer.

Men når en bil rett og slett skifter fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift, da snakker vi om en splitter ny bil.

Og vi snakker altså om BMW-1.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

HELDIGITAL: Dashbordet har fått nytt design og heldigitale instrumenter.

Opplagte fordeler

Og snakker man først om BMW, så snakker man fort også om bakhjulsdrift. Langt på vei BMWs DNA. Til og med den lille frekke elbilen i3 fikk bakhjulsdrift da den kom på markedet i 2013.

Riktig nok signaliserte BMW nye tider med forhjulsdrift i 2-serien som kom i 2014. Men dette var tross alt en liten flerbruksbil med fokus på plass og praktisk hverdagsbruk.

Da er det noen opplagte fordeler med forhjulsdrift.  

Men i en lav og kjøreglad bil i Golf-klassen – som til og med har bakhjulsdrift i sin grunnkonstruksjon? Joda, modellen lanseres offisielt allerede i september.

Les også: Hva betyr egentlig lampene på dashbordet?

BEDRE PLASS: Nye BMW 1 er blitt ørlite mindre utvendig, men bagasjerommet har vokst 20 liter – til 380.

Fem års ferd

BMW har brukt langt tid på å utvikle denne tredje generasjonen. Hele fem år. Resultatet er naturligvis en bil med mer plass både til passasjerer og bagasje, selv om akselavstanden er blitt 20 millimeter kortere.

Men ifølge BMW har den nye modellen minst like mye kjøreglede som modellen den erstatter.

Nye 1-serie kommer kun som femdørsversjon.  Utvendig ser man at det meste er nytt, selv om formspråket er typisk BMW. Innvendig har instrumentpanelet fått ny design og blitt heldigitalt.

1-serie lanseres først med to bensinmotorer (140 og 306 hester) og tre dieselmotorer (116, 150 og 190 hester). De to sterkeste motorene kan også leveres med firehjulsdrift.

­Prisene er foreløpig ikke klare.